Wednesday 13 July 2011

Mesin Terapi Elektrik Pro Energy

Mesin Terapi Elektrik Pro Energy says:
Mesin Terapi Elektrostatik Pro Energy Says:
______________________________________





























      
   



_________________________________________
Website syarikat: www.prolifeenergy.com
Gambar Mesin Pro Life Energy: (Dibawah!)

Pro Life Energy Sdn. Bhd,
17A, Jalan SG 3/17, Taman Sri Gombak, 68100 Batu Caves, Selangor
Dibuka setiap hari
No phone office(main): EN. Iwan/Cik Nur: 0143377230 
Fixed Line: 03-61869951
Faks: 03-61859950
Jaminan 60 Bulan bagi kedua-dua jenis mesin

Pro Energy X Siries bukanlah nama asing. Produk yang telah berada lebih sepuluh tahun ini sebenarnya telah banyak membantu masyarakat Malaysia dalam menjaga kesihatan kita. Keupayaannya melancarkan peredaran darah melalui getaran elektrostatik yang memperbetulkan kembali saluran darah dalam badan kita dan membersihkannya agar tiada lagi darah tersumbat didalam saraf. Antara penyakit yang mampu disembuhkan melalui penggunaan Pro Energy X Siries ialah darah tinggi, kencing manis, sakit jantung, buah pinggang dan juga pelbagai penyakit kronik yang lain. Oleh itu, anda tidak perlu lagi risau tentang kos rawatan bagi merawat penyakit anda yang mencecah ribuan ringgit sebulan. Pelbagai fungsi yang ditawarkan oleh mesin terapi ini membantu anda dengan menjalani rawatan dirumah sahaja.
Sebarang urusan hendaklah email kepada kami: prolifeenergy@hotmail.com

SEJARAH MESIN TERAPI ELETROSTATIK
Mesin terapi eletrostatik merupakan alat terapi pertama dan terbaru dengan mengunakan elektrostatik yang direka dalam membasmi gelombang tak baik, yang merupakan sebab utama pelbagai penyakit. Mesin ini adalah sebuah unit profesional yang direka, diuji, dan dijamin untuk beroperasi dengan setiap spesifikasi yang diberi. Penciptaan dan pengunaan mesin terapi eletrostatik ini telah bermula lebih 100 tahun lalu, dengan kejayaan yang hebat di jepun! Hari ini, mesin terapi eletrostatik telah menjadi sangat popular di seluruh dunia dan malah, kini bertambah baik dengan teknologi terkini. Mesin eletrostatik ini merupakan salah satu mesin oleh tenaga kerja mahir untuk memastikan mesin mempunyai kecekapan yang tinggi dan tanpa mempunyai sebarang masalah. Terapi seperti ini menghasilkan elektrik statik dan telah terbukti untuk membasmi gelombang yang merupakan punca pelbagai penyakit.
Setiap penyakit mempunyai penawarnya yang tersendiri.  Pun begitu dalam zaman serba moden ini terdapat pelbagai jenis ubat-ubatan yang boleh diperoleh dengan mudah sama ada di klinik mahupun farmasi. Sebenarnya, pergantungan terhadap ubat berasaskan bahan kimia juga boleh mendatangkan kesan sampingan jangka panjang seperti masalah hati kronik pada manusia.Oleh itu pakar teknologi perubatan Jepun mencari alternatif lain selain daripada pengunaan ubat-ubatan kimia untuk merawat penyakit yang berhubung kait dengan darah menerusi kaedah pembersihan saluran darah dengan mengeluarkan benda asing seperti lemak dan kolesterol dalam badan manusia.
  
Rawatan terapi elektrostatik membantu merawat pelbagai penyakit yang berpunca daripada masalah saluran darah dan sistem saraf. Terapi elektrostatik mampu memecah lemak dalam salur darah, melancarkan peredaran darah, menyah toksin,mengawal kolesterol, melegakan sakit-sakit sendi, membantu mengawal gula dalam darah, serta membantu meringankan bebanan buah pinggang. Kaedah terapi ini sesuai untuk membantu merawat penyakit-penyakit seperti berikut:
Darah Tinggi, Kencing Manis, Batu Karang, Kolestrol Tinggi, Asma, Buah Pinggang, Sakit Jantung, Parkinson, Stroke, Migrain, Gout, Haid Tidak Teratur, Lemah Syahwat, Gastrik, Urik Asid, Menopause, Allergi, Arthritis, Kekejangan otot, Senggugut Dan lain-lain penyakit yang berkaitan. 

Elektrik statik yang wujud secara semula jadi dalam alam sekeliling kita adalah penting untuk benda-benda hidup dan bermanfaat untuk menolak maladies dunia. Oleh itu, ianya tidak ada kesan sampingan sama sekali tak seperti ubat-ubatan moden pada masa kini. Elektrik statik adalah salah satu daripada unsur-unsur terbaik untuk membantu dalam rawatan penyakit. Mesin terapi ini tidak beroperasi pada prinsip-prinsip yang diketahui pulsers, zappers, protokol Beck, atau penjana frekuensi luas dan ianya juga tidak dapat digunakan untuk kecederaan dan bakteria.
KENAPA HARUS MEMILIH UNTUK MENGGUNAKAN MESIN TERAPI ELTROSTATIK??.
Mengapa bersusah payah dengan rawatan lain yang mahal tetapi masih gagal menyembuhkan? Kaedah mesin terapi eletrostatik adalah mudah, berkesan, dan ianya murah. Anda boleh melakukan rawatan di rumah sambil menonton televisyen, membaca buku, dan mendengar radio.  Mesin terapi eletrostatik boleh digunakan untuk penyakit yang berbahaya seperti, Alahan, Artritis, Asma, Sindrom Kelesuan Kronik, Kencing manis, Fibromyalgia, Hepatitis, Herpes,, Hipertensi, Influenza, Insomia, Penyakit buah pinggang, Kusta, Leukemia, Meningitis, Migrain, Dystrophy otot, Neuralgia, Parkinsonism, Psoriasis, Penyakit berjalan sambil tidur, Tuberculosis dan banyak lagi. Mesin ini tidak terlalu besar, tidak bahaya kepada pengguna, tiada kesan sampingan, dan tidak mengunakan tenaga eletrik yang berat atau sangat berat sehinggakan boleh membahayakan si pengguna mesin terapi eletrostatik ini.

Sebenarnya, elektrik statik adalah ketidakseimbangan jumlah cas positif atau negatif didapati dalam permukaan objek. Ia hanya ketidakseimbangan antara caj bertentangan. Keadaan ini sangat bahaya, sama ada cas berkenaan itu sedang bergerak atau "statik". Malah, caj-ketidakseimbangan boleh mengalir bersama-sama seperti arus elektrik, namun ia boleh hilang dengan sifat "statik elektrik". Maka bagaimana eletrik stastik terjadi? Ianya terjadi kerana sentiasa ada medan elektrik yang kuat mengelilingi badan kita.  medan elektrik inilah yang dipanggil “elektrik statik". Satu lagi jawapan yang mudah adalah medan elektrik voltan adalah apabila anda mempunyai voltan yang tulen, maka anda mempunyai medan elektrik tulen dengan kemagnetan tidak terlibat. mesin terapi eletrostatik adalah yang pertama seumpamanya yang menggunakan elektrik statik untuk tujuan electromedicine di dunia.
Elektrik statik yang dihasilkan boleh membantu anda mengekalkan badan yang sihat dan jauh dari penyakit.Atas sebab ini, hampir semua pelajar sekolah di Jepun melakukan amalan rubdown. Rubdown dengan tuala yang kering adalah salah satu cara mudah untuk menghasilkan elektrik statik pada badan dan menghalau gelombang kurang baik dari badan.  Sejarah rubdown Kulit adalah dengan menggunakan tuala kering untuk gosok seluruh badan. Rubdown adalah terapi tradisional Jepun sejak beratus-ratus tahun yang lalu. Terapi urut ini berkesan dalam meningkatkan imuniti selular, dan rubdown pada kulit juga mempunyai kesan yang sama. Ini jelas menunjukkan orang yang terdahulu di jepun sudah pun mengetahui, penghasilan eletrostatik dari amalan rubdown dapat membantu mereka mengatasi penyakit atau mengubati penyakit.

UJI KAJI: Satu kajian telah dijalankan ke atas pesakit terlantar 16 orang keseluruhannya, yang telah mengalami strok serebrum. Rubdown kulit selama 10 minit ditambah selama 10 hari.  Kemudian kiraan limfosit, kiraan neutrophil, serum gamma globulin dan reaktif C protein (CRP) peringkat dan  sel pembunuh semulajadi aktiviti juga diukur.  KEPUTUSAN: Tiada sebarang perubahan ketara dalam masa kiraan limfosit, gamma globulin-atau paras CRP. Kiraan neutrophil meningkat 10 hari selepas permulaan rubdown kulit, dan sel pembunuh semulajadi mengalami peningkatan aktiviti 5 dan 10 hari selepas permulaan, dan kembali ke tahap minimum 5 hari selepas selesai. KESIMPULAN: rubdown Kulit mengaktifkan sel-sel pembunuh semulajadi, yang mungkin disebabkan oleh kesan mediator tertentu dibebaskan daripada limfosit T atau kesan rangsangan pada saraf. Teknik ini boleh digunakan untuk mengurangkan komplikasi yang disebabkan oleh pelbagai imuniti menurun yang dihidapi oleh meraka yang dikalangan kalangan pesakit yang terlantar lama dalam pembaringan.  Anda boleh melakukannya selagi anda ingin memastikan anda sihat setiap hari. Ujian masa singkat tiga hari atau lebih adalah tidak berkesan sama sekali. Kerana ianya perlu dilakukan secara konsisten. Rubdown dengan tuala yang kering di badan anda adalah cara yang paling mudah, tapi perlulah dilakukan hari-hari. Bagaimanapun, selepas pulang dari kerja-kerja berat di pejabat dan kilang, membuat rubdown adalah satu halangan untuk kita. Kami mahu berehat dan berehat kerana kepenatan menghadapi kerja seharian. Itulah juga salah satu sebab mengapa mesin terapi eletrostatik dicipta.

Walaupun sains dan teknologi telah mencapai kemajuan dengan mewujudkan antibiotik dan vaksin baru, kami masih mempunyai banyak penyakit tidak boleh diubati, termasuk, Ebola, Sindrom Keletihan yang Kronik, herpes, hepatitis, kanser, dan selesema, dan strain baru penyakit adalah permukaan. Sebab mengapa sains perubatan moden gagal dalam membasmi virus dan penyakit tidak boleh diubati ialah kerana mereka berurusan perkara yang mereka sendiri kurang pasti puncanya. Secara umumnya, iaitu keadaan di sains perubatan pada hari ini; tidak lebih daripada pendekatan tunggal yang berfikiran ubat dan pembedahan sahaja yang mampu mengatasi masalah kesihatan manusia. Penyakit dari virus dan penyakit tidak diketahui puncanya tidak boleh diubati atau dihapuskan dengan kaedah sains perubatan sekarang, atas sebab mudah yakni mereka tidak tahu punca dan cara penyelesaian kepada perihal masalah tersebut. 


Pada tahun 1968, seorang penyelidik kesihatan dengan nama Junji Takano mendedahkan asal-usul penyakit virus dan tidak boleh diubati selepas penemuan beliau tentang tuberkulosis. Asal virus adalah tidak material atau fizikal di alam, tetapi terdiri daripada gelombang yang tertentu, yang dirujuk sebagai gelombang tenaga yang tidak baik (Rujuk artikel "The Origin of Maladies Dunia (paranormal Wave & Dark Matter)-milik Dimensi 5"). Beliau kemudiannya datang dengan idea mencipta alat menjana elektrostatik yang akan membantu membasmi punca penyakit seperti virus. Dia mendapati bahawa menggunakan elektrik statik di sekitar badan dapat membantu membasmi  gelombang kurang baik  yang menimpa tubuh, dan mengembalikan kesihatan mekanisme yang lebih baik dalam tubuh badan manusia. Junji Takano telah menguji mesin terapi eletrostatik pada orang yang menderita daripada penyakit. dia mendapati teknologi ini berkesan dan juga selamat untuk digunakan. 

APLIKASI MESIN TERAPI ELETROSTATIK

Sejak 30 tahun yang lalu telah banyak kajian yang dilakukan dalam hubungan antara kuasa, medan elektromagnet dan organism hidup. Penyelidik terhormat dan para saintis  menunjukkan bahawa fisiologi yang abnormal hadir bersama dengan cas elektrik abnormal. Kebanyakkan cara penyembuhan penyakit dari seluruh dunia berdasarkan konsep keseimbangan dan aliran QI.Teori asas dalam sistem-sistem penyembuhan penyakit adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan aliran tenaga dalam badan manakala aliran tenaga muzik pula dapat membantu memulihkan kesihatan tubuh kita secara terus menerus menghasilkan arus D.C semasa melalui dua cara iaitu mekanik dan kimia.
Mesin terapi eletrostatik, bukan sahaja mempunyai elektrik statik di luar badan tetapi juga melalui badan. Ia adalah sama seperti kilat yang menyerang tanah. Mesin terapi eletrostatik menghasilkan elektrik statik negatif, maka serangan permukaan badan atau gelombang yang kurang baik yang mengelilingi badan akan dapat dibasmi.Bahan cemar yang bercas positif dan gelombang tenaga yang tidak baik yang mewujudkan penyakit akan dihapuskan dari badan anda dengan kuasa medan elektrik statik. Ia adalah semudah itu.  Teknologi mesin terapi eletrostatik tidak ada di kamus perubatan dunia. Mana-mana perkataan yang sedia ada perubatan atau saintifik tidak dapat menjelaskan teori ini kerana ini adalah perubatan alternatif.
Kebanyakan electromedicine atau electrotherapy peranti dikenali dan digunakan hari ini dengan menyuntik arus elektrik kepada badan atau darah. Mereka mendakwa bahawa arus elektrik merupakan ubat yang baik dan boleh membantu mengubati beberapa jenis penyakit. Lain-lain bentuk electrotherapy boleh didapati adalah seperti Penjana Frekuensi, Scenar, Ultrasound, terapi Interferential, terapi TECAR, dan terapi laser. Walau bagaimanapun, mereka masih tidak dapat menghapuskan punca atau mencari penyebab beberapa penyakit.
Terdapat beberapa jenis mesin voltan tinggi ketegangan terapeutik yang disediakan sama ada AC atau DC di pasaran dunia. Sesetengah daripada mereka adalah dipatenkan dan diluluskan oleh Kementerian Kesihatan di Jepun dan Pentadbiran Makanan dan Dadah di Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, larangan ramai yang diperbadankan dengan mesin ini. Kementerian Kesihatan Jepun juga melarang memohon lebih daripada 9000 volt kerana ia akan mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan. Mesin ini menggunakan "elektrik statik" dan digunakan dengan teknologi yang sangat berbeza dan unik. Ia dipanggil "statik" kerana tiada arus yang mengalir seperti dalam AC atau DC elektrik. 






CARA MENGGUNAKAN MESIN TERAPI ELETROSTATIK



PRO ENERGY X-5
Pertamanya, sediakan semua alatan yang diperlukan untuk membuat terapi. palam aksesori berkenaan perlu dimasukkan ke dalam soket output yang sepadan. Pad rawatan high potential dipasangkan  pada muka palam high potential dan rawatan optical potential pada muka palam optikal.
Kedua, sambungkan pada punca kuasa biasa: soket plug kabel perlulah dimasukkan kedalam  soket kuasa AC 220V.  Buka ( 0/1) suiz kuasa pada tempat yang betul untuk memastikan eletrik mengalir dikeseluruhan tempat. Masa yang dipaparkan adalah 30 minit dan lampu penunjuk yang menyala menandakan mesin sudah bersedia untuk digunakan.
Rawatan high potential: semasa mesin sedia digunakan, mula-mula setkan masa dan kemudiannya pilih samada anda mahukan butang high potential yang tinggi ataupun yang rendah.
Rawatan optikal: semasa mesin telah bersedia untuk digunakan, set kan masa dan kemudiannya pilih butang optikal yang rendah atau tinggi.
Setkan masa: setelah menghidupkan mesin, tunggu 30 minit dan mesin akan berada dalam tahap telah bersedia digunakan. Pada ketika itu setkan masa yang dikehendaki (ada 3 butang masa, iaitu 30,60, dan 120 minit).
Fungsi terapi leading prong: pada ketika terapi high potential, pegang leading prong untuk menbuat rawatan lain, dimana dengan cepat dapat menghapuskan symptom lain seperti, kesakitan dan kebas, bengkak atau kegatalan.
Rawatan terapi pemanasan (heat theraphy): dibawah keadaan sedia digunakan, setkan masa terlebih dahulu, dan kemudian pilih satu butang pemanasan(rendah, sederhana dan tinggi), pemanasan akan dengan rasminya meningkant pada skop suhu yang terkawal mengikut butang suhu yang telah dipilih dalam jangka masa 15 minit.
Mengakhiri terapi: pada 1 minit terakhir, bunyi penunjuk  akan kedengaran dan mesin dengan automoatik akan ditutup. Jika rawatan ingin diteruskan sila ikut langkah mula dan pilih terapi mode yang anda inginkan.
















PRO ENERGY X-6


fungsi dalam PRO ENERGY X6:
High potential~5000V, 7000V, 9000V
Rawatan high potential digunakan untuk menyah toksin. Menghasilkan fenomena ionized, disekeliling badan manusia dan sekeliling. Di bawah bidang eletrostatik, bahagian anggota badan menghasilkan getaran halus dan ketidakseimbangan dalam imbasan organ yang berbeza sepenuhnya dapat disesuaikan. Sel pergerakkan sepadan dengan kitaran semasa dan bergerak kearah perpaduan intercellular kelonggaran. Didalam air dan diluar sel (ion mineral terutamanya seperti kalium, natrium fosforus, magnasium, kalsium, dan sebagainya dalam cecair badan) mengagihkan semuanya mengikut nilai biasa.
Dengan peningkatan kepekatan kalsium dan pengurangan ion magnasium dan fosforus, pengecutan otot, dan aktiviti selmiokardium akan meningkat, penyakit tulang akan bertambah baik. Anda akan cergas dan dapat menghapuskan rasa keletihan dan merasai tenaga yang sepenuhnya.
Rawatan ini juga dapat menyeimbangkan tekanan darah, mengurangkan lemak dalam darah dan seterusnya dapat menyeimbangkan kelikatan darah,  membersihkan darah, melancarkan perjalanan darah, serta memastikan PH darah berada pada tahap rendah alkali.
Selain daripada itu rawatan ini dapat  mengaktifkan metabolism,dan juga boleh mengaktifkan penguraian lemak.
Rawatan lain yang boleh dilakukan ialah melancarkan saluran usus, mengalakkan fungsi pengosongan usus, mengalakkan pembuangan air kecil, membolehkan otak mendapat tenaga baru dan merawat penyakit endokrin.
Kecacatan gelombang otak yang abnormal juga dapat di hapuskan, seterusnya dapat meningkatkan qualiti tidur, mengurangkan sakit kepala dan pita,.

Negative potential~-5000V, -7000V, -9000V
Menambah anion badan dan mengalakkan tenaga bio-eletrik manusia.
Memperbaiki potensi patologi dalam sell membrane, seterusnya membuatkan sell mengekalkan tahan polarisasi.
merangsang parasympathic dan dapat mengawal penyakit saraf autonomi.
Menghasilkan tekanan darah yang seimbang untuk badan.
anti-radang dan menggalakkan penyembuhan luka seterusnya dapat  menghilangkan kerengsaan pada kulit ataupun symptom gatal-gatal. mesin terapi ni dapat menjadikan kulit sihat dan sentiasa fleksible pada persekitaran.
membebaskan elektron dan radikal juga dapat dikurangkan.
Mengaktifkan fungsi sell, mengaktifkan fungsi enzim, mempercepatkan penguraian karbohidrat, protein bahan, lemak atau lain-lain.
menggalakkan metabolis, dan juga mengalakkan pengurangan pengoksidaan dalam badan.
Mengurangkan beban hati, mengaktifkan sell gastrousus.
Meningkatkatkan keseimbangan dalam badan.
Meningkatkan pengoksidaan darah dan menstabilkan asid dalam darah.


Low voltage~ Untuk rawatan tidur selama 6 jam digunakan bersama pad tidur yang didatang khas untuk digunakan pada masalah kesihatan tertentu).
Mengawal korteks serebrum, system saraf autonomi dan fungsi system endokrin.
Mengurangkan kelesuan disebabkan oleh keletihan mental dan fizikal dan fungsi ystem endokrin.
Meningkatkan kekuatan memori, meningkatkan qualiti tidur, mengurangkan rasa sakit kepala dan pitam-pitam.
Meningkatkan daya tahan tubuh badan.

Qoshuha~ yang menggunakan 1200V untuk membuang lemak dan kolestrol dalam darah secara menyeluruh dengan lebih berkesan berbanding high potential dan negative yang lebih tertumpu pada saluran darah dan saraf).
Mengaktifkan sell, menambah tenaga, melegakan saraf.
menjana kesan terma, menggalakkan peredaran darah, memperbaiki peredaran mikro.
saluran berehat, menghilangkan darah stasis
membakar lemak, mengurangkan berat badan.
Menaktifkan sell dan meningkatkan tenaga, seterusnya mengurangkan radikal.

Leading prong~ melancarkan perjalan darah.

Stomach pad~ memabantu memecahkan lemak dalam perut dan sekaligus melancarkan perjalan ddarah.

Acupunture pen~ merangsang titik-titik acupoint yang tertentu dalam kaedah perubatan silam sejak 3000 tahun lagi. Kaedah ini sangat popular dalam membantu merawat penyakit.


rajah 1: titik acupuncture dalam badan.

PERINGATAN DAN AMARAN SEWAKTU MENGUNAKANNYA
Untuk memastikan alatan terapi digunakan dengan betul, sila baca cara mengunakannya seperti yang tertera didalam manual sebelum mengunakannya. Semua kandungan adalah penting dan sila patuhi. Adalah bahaya, jika bahan elektronik untuk perubatan tersebut digunakan dalam badan ketika menggunakan mesin terapi eletrostatik. Sila jangan mengunakan mesin terapi ini jika anda adalah  pesakit yang mengunakanpengepan jantung buatan, pesakit yang mengunakan alatan eletronik untuk memastikan kelangsungan hidup sperti mesin jantung atau patu-paru buatan atau pesakit yang yang mengunakan bahan perubatan eletronik, sebagai contohnya  alatan terapi eletrocardiological.
Peringatan untuk pengguna, Sekiranya pesakit mempunyai penyakit akut, pesakit kanser yang berbahaya, demam panas, pesakit yang mempunyai masalah jantung, pesakit yang mempunyai sakit berjangkit.berikut sila dapatkan nasihat doktor sebelum mengunakanya.

Peringatan untuk penguna salam mengelakan daripada terkena kejutan eletrik, renjatan mahupun kebakaran kecil, sila ikut arahan yang telah diberikan:
Sila jangan biarkan wayar mereput, membaiki atau mengubah mesin terapi.
Apabila mencabut wayar penyambungan, sila pegang plug dengan kemas untuk mencabutnya.
Sila gunakan punca kuasa AC220V
Sila cabut plug setelah tidak ginakan dalam jangka masa yang lama.
Jangan lekatkan besi atau debu pada AC soket kuasa input.
Sila jangan rosakkan, process, hancurkan, tarik,undurkan atau ikat kabel kuasa.
Jangan letakkan objek yang berat diatas kabel kuasa atau menekan kabel kuasa.
Jangan gunakan kabel yang rosak.
Jangan gunakan jika terdapat lubang atau kerosakan pada kabel.
Jangan gunakan pad rawatan jika dalam keadaan berair atau lembab.
Jika medan eletrik gagal berfungsi, cabut plug dengan segera.
Sila sambungkan wayar penyambungan wayar fleksible voltan tinggi.

 Untuk mengelakkan daripada kejutan eletrik dan kerosakan, jangan gunakan mesin terapi eletrostatik ditempat yang mempunyai kelembapan yang tinggi, Jangan masukkan plug atau menanggalkan plug mengunakan tangan yang lembab, Jangan gunakan pad rawatan yang mempunyai lubang atau rekahan dan sebelum membersihkan dan membaiki, sila cabutka plug kuasa. Untuk bayi atau orang yang tidak berdaya untuk bergerak, perlukah digunakan dengan pengawasan orang dewasa yang sihat.jangan membiarkan hubungan sentuhan secara terus apabila mengunakannya.
Adalah dilarang untuk kanak-kanak mengunakannya tanpa sebarang pengawasan daripada orang dewasaatau mengunakannya pada tenpat yang boleh dicapai oleh bayi. Ia boleh menyebabkan kebakaran, kejutan eletrik atau kecederaan.Dalam mengunakanya, jangan sentuh orang lain atau konduktor eletrik yang lain (seperti meja besi, tingkap besi, bingkai tingkap, lantai atau tanah). Jangan sentuh bahagian besi yang mempunyai medan eletrik sewaktu mengunakanya. Apabilakuasa dimatikan, sila hentikan bekalan kuasa utama.
TESTIMONI.


EN. HELMI BIN SAAT
560901-06-56XX

Sebelum: sebelum mengunakan mesin terapi eletrostatik ini, saya menghadapi penyakit saraf yang menyebabkan komplikasi kaki telah membengkak secara ketara sehingga menyebabkan saya memerlukan menggunakan tongkat untuk bergerak.. Bengkak di kaki saya semakin hari semakin membesar serta yang membimbangkan berat badan mengalami peningkatan yang begitu ketara.

Selepas: Selepas 25 kali terapi bengkak di kaki sudah mulai surut. berat badan beransur turun. Saya kini hanya perlu menggunakan satu tongkat untuk bergerak. Sehingga kini saya terus menjalani terapi ini agar penyakit benar-benar sembuh.


EN. MOHAMAD SAUFI BIN MAD
60901-01-64XX

Sebelum : Sebelum menjalani terapi saya ada stroke yang menyebabkan tidak boleh mengangkat tangan sampai atas. Dan badan saya mudah terasa kebas. Saya juga susah untuk tidur dan selalu mengalami pening-pening.

Selepas : Selepas menjalani terapi ini tangan sudah berasa ringan dan senang bila diangkat, kebas pada badan semakin berkurang dan mata kabur sudah kelihatan terang. Pening saya juga sudah semakin berkurangan dan saya sudah dapat tidur dengan lena. Saya akan terus menggunakan mesin terapi ini.




HJH. SHAMSIAH BINTI NORDIN
510319-10-59XX

Sebelum : Sebelum menjalani terapi di di muka saya ada banyak bekas jerawat hitam-hitam. Kepala dan badan selalu sakit-sakit. Badan berasa lemah. Tangan selalu berpeluh yang menyukarkan saya membuat kerja.

Selepas : Selepas menjalani terapi ini sebanyak 10 kali kesan bekas jerawat yang hitam dah kurang dan kulit saya semakin tidak sensitif. Kepala dan badan tidak sakit lagi. Tangan juga tidak berpeluh, di samping itu selera makan pun sudah bertambah. Terima kasih pro life.


PUAN NORAINI BINTI MAD TAMIN
640119-06-53XX
Sebelum: sebelum menjalani terapi prolife energy, saya mengalami kegatalan dan masalah pada kulit.
Selepas: selepas menjalankan terapi di prolife energy healthcare sebanyak 10 kali, masalah kulit sy semakin berkurangan dan saya tak mengalami masalah gatal-gatal lagi.

Laber (edited Code)
Mesin terapi Elektrik
mesin terapi elektrostatik

Totle (edited Code)
Mesin terapi Elektrik Pro Energy   
mesin terapi elektrostatik Pro Energy

Email: prolifeenergy03@hotmail.com

Java: gsregrehdhhhhgfhgh7567865787687687uyhjhgjghju7686787689768967967

Pic: Prolifeenergy2u.blogspot.com

Remember Picture code!hjnmghjnmghjmh

Kod Kawasan;efgwujhyitlkjnmbeegtrhrrytyt

Keutamaan Bulan Rajab dalam Timbangan

Keutamaan Bulan Rajab dalam Timbangan

Allah telah memuliakan beberapa hari, malam, dan bulan atas sebagian yang lainnya. Semua ini sesuai dengan hikmah ilahiyah yang sangat dalam. Tujuannya, agar para hamba lebih giat melaksanakan kebaikan dan memperbanyak amal shalih di dalamnya. Tetapi, syetan dari jenis manusia dan jin senantiasa berusaha menghalangi mereka dari jalan yang lurus dan mengintai mereka dari segala penjuru agar tidak jadi melaksanakan kebaikan-kebaikan. Syetan juga menipu umat manusia dengan menanamkan keyakinan bahwa saat-saat yang utama dan penuh rahmat tersebut adalah kesempatan mereka untuk berleha-leha dan bersantai serta menuruti nafsu dan syahwat.
Syetan juga menggoda kelompok yang lain -biasanya dari kalangan juhal yang terlihat agamis, para pemimpin, dan tokoh masyrakat- dengan ditakut-takuti akan kehilangan kesempatan memperoleh pahala yang besar sehingga mereka berlomba-lomba menciptakan ibadah baru (bid'ah) yang tidak pernah Allah turunkan perintah tentangnya.
Hassan bin 'Athiyah berkata, "Tidaklah suatu kaum membuat kebid'ahan dalam agama mereka kecuali Allah mencabut perkara sunnah dari mereka yang semisal, dan tidak akan mengembalikannya kepada mereka hingga hari kiamat." (Al-Hilyah: 6/73)
Bahkan Ayyub Al-Syakhtiyani mengatakan, "Tidaklah pelaku bid'ah bersungguh-sungguh dalam kebid'ahannya kecuali akan menambah jauh dari Allah," (Al-Hilyah: 3/9)
Di antara perkara yang paling nampak dari kebid'ahan dari musim tersebut adalah perbuatan bid'ah yang telah dikerjakan oleh sebagian ahli ibadah di pelosok negeri pada bulan Rajab. Berikut ini kami tampilkan beberapa persoalan yang sudah diperbincangkan para ulama untuk mengingatkan umat dari mengada-adakan perkara baru dalam berislam.
"Tidaklah pelaku bid'ah bersungguh-sungguh dalam kebid'ahannya kecuali akan menambah jauh dari Allah," (Al-Hilyah: 3/9)
Apakah Rajab memiliki keutamaan khusus dibandingkan bulan lainnya?
Ibnul Hajar rahimahullah berkata, "Tidak ada hadits shahih yang bisa dijadikan hujjah (argument) untuk menunjukkan keutamaan bulan Rajab baik dengan puasanya, berpuasa pada hari-hari tertentu daripadanya dan qiyamullail yang khusus di dalamnya. Telah ada orang yang mendahuluiku dalam memastikan hal itu yaitu Imam Abu Ismail Al-Harawi al-Haafidz, kami telah meriwayatkan darinya dengan sanad yang shahih, begitu juga kami telah meriwayatkan pula dari yang selainnya." (Tabyin al-'Ajab bimaa Warada fii Fadhli Rajab, Ibnul Hajar, hal. 6. Lihat pula Al-Sunan al-Mubtadi'aat, Imam al-Syuqairi, hal. 125)
Beliau berkata lagi, "Adapun hadits yang menerangkan tentang keutamaan Rajab, atau keutamaan shiyamnya, atau puasa pada sebagian hari darinya sangatlah jelas, yaitu ada dua macam: Dhaif dan maudlu'. . . " (Al-Tabyiin, hal. 8)
Adapun hadits yang menerangkan tentang keutamaan Rajab, atau keutamaan shiyamnya, atau puasa pada sebagian hari darinya sangatlah jelas, yaitu ada dua macam: Dhaif dan maudlu'. . .
Shalat Raghaib
Terdapat satu riwayat dari Anas, dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang menerangkan sifat shalat Raghaib, hanya saja status riwayat tersebut maudhu' (palsu). Ringkas dari riwayat tersebut sebagai berikut:
"Tidak ada seorang pun yang berpuasa pada hari Kamis (yakni Kamis pertama dari bulan Rajab) lalu shalat antara Isya' dan pertengahan malam, yakni pada malam Jum'at sebanyak 12 rakaat, pada setiap rakaatnya dia membaca surat Al-Fatihah sekali, surat Al-Qadar 3 kali, dan surat Al-Ikhlash sebanyak dua belas kali; dia memutus setiap dua rakaat dengan salam. Dan apabila selesai dari shalatnya dia membaca shalawat atasku (Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam) 70 kali, lalu membaca dalam sujudnya,
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَالرُّوحِ
"Engkau Dzat yang Mahasuci (dari kekurangan dan hal tidak layak bagi kebesaran-Mu), Mahaagung, Rabb para malaikat dan Jibril."
Lalu mengangkat kepalanya dan membaca sebanyak 70 kali,
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجَاوَزَ عَمَّا تَعْلَمُ، إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيْزُ الْأَعْظَمُ
Lalu sujud untuk yang kedua kalinya sambil membaca seperti yang dibaca pada sujud pertama, kemudian dia meminta hajatnya kepada Allah, pasti hajatnya akan dikabulkan." Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, tidaklah satu orang atau satu umat yang shalat dengan shalat ini kecuali Allah akan mengampuni seluruh dosanya, walaupun seperti buih di lautan, sebanyak bilangan pasir, seberat gunung, sebanyak daun pepohonan, dan di hari kiamat dia mendapat hak untuk memberikan syafaat bagi 700 orang dari keluarganya yang seharusnya masuk ke dalam neraka." (Lihat: Ihya' Ulumid Dien, oleh Imam Al-Ghazali: 1/202 dan Tabyin al-'Ajab, Ibnul Hajar, hal. 22 dan 24)
Para ulama telah membicarakan tentang shalat Raghaib tersebut. Seperti Imam al-Nawawi rahimahullah yang menyebutkannya sebagai perkara bid'ah yang buruk dan sangat munkar, karenanya wajib ditinggalkan dan dijauhi, sedangkan pelakunya wajib diingkari." (Fatawa al-Imam al-Nawawi, hal. 57)
Ibnu Nuhaas rahimahullah berkata, "Dia adalah bid'ah, hadits yang menerangkannya adalah maudlu' (palsu) berdasarkan kesepakat ulama ahli hadits." (Tambih al-Ghafilin, hal. 497)
Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata, "Adapun Shalat Raghaib: tidak ada dasarnya, bahkan dia perkara yang diada-adakan dan tidak disunnahkan baik terhadap jama'ah atau perorangan. Sungguh telah disebutkan dalam Shahih Muslim, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melarang untuk menghususkan malam Jum'at dengan shalat malam dan pagi harinya dengan berpuasa. Sedangkan atsar yang menyebutkan tentangnya adalah dusta dan palsu dengan kesepakatan ulama, dan tiadak seorangpun dari ulama salaf dan para imam yang menyebutkan dasarnya." (Majmu' Fatawa Libni Taimiyyah: 23/132, 134, dan 135)
Imam al-Thurthusyi telah menyebutkan awal munculnya shalat ini, sebagaimana yang beliau sandarkan kepada Abu Muhammad al-Maqdisi, bahwa pada awalnya di Baitul Maqdis tidak didapati shalat model ini (shalat Raghaib) yang dikerjakan pada bulan Rajab dan Sya'ban. Perkara ini pertama kali terjadi pada tahun 448 Hijriyah. Pada saat itu ada seorang laki-laki yang dikenal dengan Ibnu Abil Hamra' yang memiliki bacaan bagus. Dia shalat di Masjid al-Aqsha pada malam nisfu Sya'ban . . . sampai ucapan dari Abu Muhammad, "Adapun shalat Rajab tidak didapati di Baitul Maqdis kecuali setelah tahun 480 Hijriyah, yang sebelum itu kami tidak pernah melihat dan mendengar di sana." (Al-Haqadits wa al-Bida': hal. 103)
Ibnul Jauzi dalam Al-Maudhu'aat, Al-Hafidz Abul Khuthab, Abu Syamah, Ibnul Haajj, Ibnu Rajab, dan yang lainnya telah memastikan kemaudhu'an (palsunya) riwayat tentang shalat Raghaib. (Lihat Al-Baa'its 'ala Inkaril Bida' wal Hawadits, hal. 61, 62, 105; Lathaif al-Ma'arif, hal. 228 dan lainnya)
Walau demikian, banyak para tokoh dan pemimpin muslim yang tetap melestarikan ibadah bid'ah ini dengan alasan untuk menjaga perasaan orang awam dan supaya mereka tetap mau meramaikan masjidnya. Padahal siapa yang meyakini keabsahan shalat ini atau menganjurkannya maka dia telah menipu orang awam yang seharusnya dia beri petunjuk tentang hakikat yang sebenarnya dan juga telah berlaku mendustakan syariat.
Adapun Shalat Raghaib: tidak ada dasarnya, bahkan dia perkara yang diada-adakan dan tidak disunnahkan baik terhadap jama'ah atau perorangan. (Ibnu Taimiyah)
Isra' dan Mi'raj
Di antara Mu'jizat yang dialami Nabi shallallahu 'alaihi wasallam adalah di-Isra'kannya beliau dari masjidl Haram menuju masjid al-Aqsha, kemudian di-Mi'rajkan menuju langit ke tujuh. Hampir di seluruh negeri muslim, terdapat perayaan peringatan malam Isra'-Mi'raj yang dilaksanakan pada malam ke-27 dari bulan Rajab, padahal peristiwa Isra' Mi'raj tidaklah terjadi pada malam tersebut.
Ibnul Hajar berkata, "Sebagian ahli kisah menuturkan peristiwa Isra' terjadi pada bulan Rajab." Beliau berkata, "Dan itu bohong," (Tabyin al-Ajab, hal. 6). Ibnu Rajab berkata, "Telah diriwayatkan dengan sanad yang tidak shahih, dari al-Qasim bin Muhammad bahwa Isranya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam terjadi pada tanggal 27 Rajab, dan (kesimpulan ini) telah diingkari oleh Ibrahim al Harbi dan lainnya." (Zaad al-Ma'ad, Ibnul Qayyim: 1/275)
Ibnul Hajar telah menyebutkan dalam Fathul Baari (7/242-243) beberapa pendapat tentang bulan terjadinya Mi'raj: Rajab, Rabi'ul Awal, Ramadlan, atau Syawal.
Ibnu Taimiyah juga pernah menyebutkan bahwa tidak ada dalil pasti yang menerangkan tentang bulannya dan tanggalnya. Pendapat dalam hal itu sangat banyak dan beragam, tidak ada yang dikuatkan. (Lihat Lathaif al-Ma'ruf, Ibnu Rajab, hal. 233)
Dan seandainya diketahui kepastian malam Isra' dan Mi'raj, maka tidak disyariatkan bagi seseorang mengistimewaknnya dengan ibadah dan perilaku tertentu. Sebabnya, karena tidak ada keterangan bahwa Nabi, atau para sahabat, atau Tabi'in mengistimewakan malam tersebut atas yang lainnya. Apalagi dengan mengadakan perayaan untuk memperingatinya, padahal perayaan tersebut termasuk bid'ah yang munkar.
Dan seandainya diketahui kepastian malam Isra' dan Mi'raj, maka tidak disyariatkan bagi seseorang mengistimewaknnya dengan ibadah dan perilaku tertentu.
Menyembelih di bulan Rajab
Pada dasarnya, menyembelih hewan untuk Allah pada bulan Rajab secara umum tidak dilarang, sebagaimana menyembelih pada bulan selainnya. Tapi, orang-orang jahiliyah biasa melakukan korban (penyembelihan) yang disebut dengan 'Athirah. Karenanya para ulama berbeda pendapat tentang hukumnya, namun mayoritas mereka menyatakan bah hal itu telah dibatalkan oleh Islam berdasarkan sabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dalam Shahihain, dari Abu Hurairah radliyallah 'anhu, "Tidak ada Fara' (anak pertama dari unta atau kambing yang disembelih sebagai persembahan bagi berhala) dan 'Athirah (hewan yang disembelih pada sepuluh hari pertama dari bulan Rajab sebagai persembahan bagi berhala, juga dikenal dengan Rajabiyah)."
Sebagian yang lain berpendapat tetap menggapnya sebagai sunnah. Dasarnya, beberapa hadits yang menunjukkan dibolehkannya. Hal ini dijawab, bahwa hadits Abu Hurairah radliyallah 'anhu lebih shahih dan kuat, maka ia yang lebih layak diamalkan. Bahkan ada sebagian ulama, seperti Ibnul Mundzir menyatakan hadits-hadits tersebut telah dinaskh (dihapus), karena masuk Islamnya Abu Hurairah yang belakangan. Maka dibolehkannya menyembelih hewan dalam rangka ta'abbudan (ibadah) pada awal Islam, lalu dinaskh, dan ini adalah pendapat yang lebih rajih. (Lihat Lathaif al-Ma'arif, hal. 227 dan Al-I'tibaar fin Naasikh wal Mansukh minal Atsar, Imam Al-Hazimi, hal. 388-390)
Imam Al-Hasan al-Bashri berkata, "Di dalam Islam tidak ada 'Athirah, sesungguhnya 'Athirah pada zaman jahiliyah, salah seorang mereka berpuasa dan ber'Athirah." (Lathaif al-Ma'arif, hal. 227)
Ibnu Rajab menyerupakan penyembelihan di bulan Rajab dengan mengadakan hari tertentu dari bulan Rajab untuk berpesta dengan makan manisan dan semisalnya. Telah diriwayatkan dari Ibnu Abbas radliyallah 'anhuma, dia tidak suka Rajab dijadikan hari raya." (Lathaif al-Ma'arif, hal. 227)
Menghususkan puasa dan i'tikaf di bulan Rajab
Ibnu Rajab berkata, "Adapun puasa, tidak ada keterangan yang sah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan para sahabatnya tentang keutamaan puasa khusus pada bulan Rajab." (Lathaif al-Ma'arif, hal. 228)
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata mengenai hadits-hadits tentang kekhususan berpuasa di bulan Rajab, “Seluruh hadits-haditsnya lemah, bahkan maudlu' (palsu), tidak ada seorang ulama pun yang bersandar padanya. Hadits-hadits tentang keutamaanya bukan saja dhaif tapi umumnya termasuk maudlu' dan dusta." . . Telah diriwayatkan oleh Ibnu Majah dalam Sunannya, dari Ibnu Majah, dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa Beliau melarang puasa di bulan Rajab, namun dalam isnadnya masih perlu diteliti. Tapi terdapat riwayat shahih bahwa Umar bin Khathab pernah memukul tangan manusia agar mengambil makanan pada bulan Rajab dan berkata, "Jangan kalian serupakan dengan Ramadlan . . sedangkan menghususkan I'tikaf pada tiga bulan Rajab, Sya'ban, dan Ramadlan saya tidak mengetahui ada perintahnya. Tapi siapa berpuasa yang masyru' dan ingin beri'tikaf dalam puasanya itu, boleh-boleh saja. Dan jika beri'tikaf tanpa puasa terdapat dua pendapat yang masyhur menurut ahli ilmu." (Majmu' Fatawa: 25/290-292)
Puasa yang dilarang di bulan Rajab
Memang tidak ada riwayat shahih yang menyebutkan keutamaan puasa khusus bulan Rajab. Namun bukan berarti tidak boleh berpuasa sunnah sama sekali di dalamnya, padahal banyak nash-nash secara umum yang menyebutkan adanya puasa sunnah baik di bulan Rajab atau lainnya; misalnya, puasa Senin-Kamis, tiga hari setiap bulan, puasa Dawud (sehari puasa-sehari tidak). Sesungguhnya puasa yang dimakruhkan, menurut Al-Thurthusi adalah puasa dalam tiga bentuk berikut:
1. Apabila kaum muslimin menghususkan puasa setiap tahunnya, seperti yang banyak dilakukan oleh kalangan awam dan jahil terhadap syari'ah, sehingga terkesan seolah-olah hukumnya fardlu sebagaimana puasa Ramadlan.
2. Diyakini bahwa puasa tersebut hukumnya sunnah dan sangat-sangat dianjurkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sebagaimana shalat sunnah rawatib.
3. Diyakini puasa di dalamnya akan mendapat pahala besar dan fadhilah yang agung daripada puasa di bulan selainnya. Keutamaan puasa ini diyakini seperti puasa Asyura, seperti keutamaan shalat di akhir malam daripada awalnya. Dalam hal ini masuk wilayah fadhail (keutamaan) bukan wilayah sunnah atau wajib. Kalau seandainya benar seperti itu, pastinya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah menjelaskannya atau melaksanakannya walau sekali dalam hidupnya, namun jika tidak pernah melaksanakannya, maka batallah keyakinan yang memiliki keutamaan khusus.
Tidak ada riwayat shahih yang menyebutkan keutamaan puasa khusus bulan Rajab. Namun bukan berarti tidak boleh berpuasa sunnah sama sekali di dalamnya, . .
Umrah di bulan Rajab
Sebagain orang sangat bersemangat melakukan umrah pada bulan Rajab dengan keyakinan bahwa umrah pada bulan itu memiliki keistimewaan yang lebih. Keyakinan ini tidak memiliki dasar dalil. Imam Bukhari telah meriwayatkan dari Ibnu Umar radliyallahu 'anhuma, berkata: "Sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah melakukan umrah sebanyak empat kali, salah satunya di bulan Rajab." Maka Aisyah berkata, "Semoga Allah merahmati Abu Abdirrahman, Tidaklah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan umrah kecuali dia ikut serta, dan sama sekali beliau tidak pernah umrah di bulan Rajab." (HR. Bukhari dalam Shahihnya no. 1776)
Hal ini menunjukkan bahwa Aisyah sepakat dengan Ibnu Umar tentang jumlah umrahnya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, yaitu empat kali. Namun beliau tidak sepakat dengan Ibnu Umar tentang penetapan bulan umrahnya shallallahu 'alaihi wasallam. Aisyah menganggap Ibnu Umar lupa, karenanya beliau radliyallah 'anha menyatakan bahwa Ibnu Umar senantiasa ikut serta menemani Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dalam umrahnya, namun beliau tidak pernah berumrah pada bulan Rajab.
Ibnul 'Aththar berkata, "Kabar yang sampai kepadaku tentang penduduk Makkah (semoga Allah menambah kemuliaan Makkah) tentang kebiasaan mereka memperbanyak (menyeringkan) umrah pada bulan Rajab, dan kebiasaan ini adalah persoalan yang saya tidak mengetahui dasar (dalil)nya." (Al-Musajalah Baina Al-'Izz bin Abdissalam wa Ibnus Shalah, hal. 56. Lihta juga : Fatawa al-Syaikh Muhammad bin Ibrahim: 6/131)
Al-Allamah Ibnu Bazz (dalam Fatawa Islamiyah, dikoleksi Prof. Muhammad: 2/303-304) menuturkan tentang waktu yang paling afdhal untuk melaksanakan umrah: Bulan Ramadlan, berdasarkan sabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, "Umrah di Bulan Ramadlan menyamai haji," setelah itu, Umrah di bulan Dzul Qa'dah, karena seluruh umrah beliau shallallahu 'alaihi wasallam dilaksanakan pada bulan Dzul Qa'dah. Dan Allah Subhanahu wa Ta'ala telah berfirman:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu." (QS. Al-Ahzab: 21)
"Semoga Allah merahmati Abu Abdirrahman, Tidaklah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan umrah kecuali dia ikut serta, dan sama sekali beliau tidak pernah umrah di bulan Rajab." (HR. Bukhari dari perkataan Aisyah)
Zakat di bulan Rajab
Sebagain penduduk negeri menjadikan bulan Rajab sebagai waktu mengeluarkan zakat. Ibnu Rajab berkata, "Tidak ada dasar untuk masalah itu dalam sunnah dan tidak diketahui dari salah seorang salaf. . . pada prinsipnya: zakat wajib dikeluarkan apabila sudah sempurna haul dan cukup nishab. Setiap orang memiliki haul yang khusus (tersendiri) sesuai waktu dia memiliki nishab harta. Jika sempurna haulnya, wajib mengeluarkan zakatnya pada bulan apa saja." Kemudian beliau menyebutkan bolehnya menyegerakan zakat pada waktu yang mulia seperti Ramadlan, . . . " (Lathaif al-Ma'arif: 231-232)
Tidak ada peristiwa besar pada bulan Rajab
Ibnu Rajab berkata, "Telah diriwayatkan bahwa pada bulan Rajab terjadi beberapa peristiwa besar, padahal tidak ada keterangan yang shahih tentang hal itu. Telah diriwayatkan bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dilahirkan pada malam pertama dari bulan tersebut, beliau diutus pada tanggal 27-nya, dan ada pendapat pada tanggal 25-nya, padahal riwayat tentang itu tidak ada yang shahih." (Lathaif al-Ma'arif: 233)
Nasihat untuk para dai
Pada hari ini banyak dai yang melestarikan beberapa perkara bid'ah musiman, seperti bid'ah di bulan Rajab. Sebenarnya sebagian mereka tahu perkara itu tidak disyariatkan, namun dengan alasan takut orang-orang tidak sibuk dengan ibadah kalau perkara bid'ah itu ditinggalkan, maka perkara bid'ah itu terus dilestarikan. Padahal perkara bid'ah adalah dosa yang paling berbahaya sesudah syirik. Ditambah cara dakwah dan metode merubah sangat berbahaya, menyelisihi petunjuk Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Wajib bagi seorang da'i untuk menyeru manusia hanya kepada sunnah yang tanpanya istiqamah tidak bisa tegak.
. . Dan perkataan, amal, dan niat tidak bisa tegak kecuali sesuai dengan sunnah. . .
Sufyan al-Tsauri berkata, "Para Fuqaha' berkata, "Perkataan tidak bisa tegak tanpa amal. Perkataan dan amal tidak bisa tegak tanpa niat. Dan perkataan, amal, dan niat tidak bisa tegak kecuali sesuai dengan sunnah." (Al-Ibanah al-Kubra, Ibnu Baththah: 1/333)
Wajib bagi mereka untuk mempelajari sunnah dan mengajarkannya serta menyeru dirinya dan orang di sekitarnya untuk menerapkannya, karena Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Siapa yang menjalankan satu amalan (ibadah) yang tidak ada perintahnya dari kami, maka dia tertolak." (Muttafaq 'alaih)
Abul 'Aliyah pernah berkata kepada murid-muridnya, "Pelajarilah Islam, jika kalian sudah mempelajarinya jangan benci kepadanya. Dan tetaplah di atas shiratal mustaqim (jalan yang lurus), sesungguhnya shiratahl mustaqim adalah Islam. Jangan menyimpang dari shiratal mustaqim, baik ke kanan maupun ke kiri. Peganglah sunnah Nabi kalian dan jauhilah hawa nafsu-hawa nafsu ini yang menyebabkan kebencian dan permusuhan di antara para pelakunya." (Al-Ibanah al-Kubra, Ibnu Baththah: 1/338)
. . .Peganglah sunnah Nabi kalian dan jauhilah hawa nafsu-hawa nafsu ini yang menyebabkan kebencian dan permusuhan di antara para pelakunya. . .
Terakhir, para du'at hari ini dan segenap umat Islam dituntut untuk mengikuti sunnah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam semata dalam setiap perkaranya secara sempurna sebagaimana dituntut untuk mengikhlaskan amal semata-mata LILLAH TA'ALA. Hal ini menjadi syarat mutlak jika mereka mengharapkan keselamatan, keberuntungan, kemuliaan dan mendapatkan pertolongan Allah 'Azza wa Jalla.
فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
"Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang shaleh dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Tuhannya." (QS. Al-Kahfi: 110)
وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ
"Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama) -Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa." (QS. Al-Hajj: 40)
• Diterjemahkan (dengan sedikit penambahan) oleh Purnomo WD, dari Artikel Fadhail Syahri Rajaba Fi al-Miizaan, Faishal bin Ali Bu'dani

No comments:

Post a Comment