Tuesday 12 July 2011

Mesin Terapi Elektrostatik Pro Energy

Mesin Terapi Elektrik Pro Energy says:
Mesin Terapi Elektrostatik Pro Energy Says:
_________________________________________




























      
   



_________________________________________
Website syarikat: www.prolifeenergy.com
Gambar Mesin Pro Life Energy: (Dibawah!)

Pro Life Energy Sdn. Bhd,
17A, Jalan SG 3/17, Taman Sri Gombak, 68100 Batu Caves, Selangor
Dibuka setiap hari
No phone office(main): EN. Iwan/Cik Nur: 0143377230 
Fixed Line: 03-61869951
Faks: 03-61859950
Jaminan 60 Bulan bagi kedua-dua jenis mesin

Pro Energy X Siries bukanlah nama asing. Produk yang telah berada lebih sepuluh tahun ini sebenarnya telah banyak membantu masyarakat Malaysia dalam menjaga kesihatan kita. Keupayaannya melancarkan peredaran darah melalui getaran elektrostatik yang memperbetulkan kembali saluran darah dalam badan kita dan membersihkannya agar tiada lagi darah tersumbat didalam saraf. Antara penyakit yang mampu disembuhkan melalui penggunaan Pro Energy X Siries ialah darah tinggi, kencing manis, sakit jantung, buah pinggang dan juga pelbagai penyakit kronik yang lain. Oleh itu, anda tidak perlu lagi risau tentang kos rawatan bagi merawat penyakit anda yang mencecah ribuan ringgit sebulan. Pelbagai fungsi yang ditawarkan oleh mesin terapi ini membantu anda dengan menjalani rawatan dirumah sahaja.
Sebarang urusan hendaklah email kepada kami: prolifeenergy@hotmail.com

SEJARAH MESIN TERAPI ELETROSTATIK
Mesin terapi eletrostatik merupakan alat terapi pertama dan terbaru dengan mengunakan elektrostatik yang direka dalam membasmi gelombang tak baik, yang merupakan sebab utama pelbagai penyakit. Mesin ini adalah sebuah unit profesional yang direka, diuji, dan dijamin untuk beroperasi dengan setiap spesifikasi yang diberi. Penciptaan dan pengunaan mesin terapi eletrostatik ini telah bermula lebih 100 tahun lalu, dengan kejayaan yang hebat di jepun! Hari ini, mesin terapi eletrostatik telah menjadi sangat popular di seluruh dunia dan malah, kini bertambah baik dengan teknologi terkini. Mesin eletrostatik ini merupakan salah satu mesin oleh tenaga kerja mahir untuk memastikan mesin mempunyai kecekapan yang tinggi dan tanpa mempunyai sebarang masalah. Terapi seperti ini menghasilkan elektrik statik dan telah terbukti untuk membasmi gelombang yang merupakan punca pelbagai penyakit.
Setiap penyakit mempunyai penawarnya yang tersendiri.  Pun begitu dalam zaman serba moden ini terdapat pelbagai jenis ubat-ubatan yang boleh diperoleh dengan mudah sama ada di klinik mahupun farmasi. Sebenarnya, pergantungan terhadap ubat berasaskan bahan kimia juga boleh mendatangkan kesan sampingan jangka panjang seperti masalah hati kronik pada manusia.Oleh itu pakar teknologi perubatan Jepun mencari alternatif lain selain daripada pengunaan ubat-ubatan kimia untuk merawat penyakit yang berhubung kait dengan darah menerusi kaedah pembersihan saluran darah dengan mengeluarkan benda asing seperti lemak dan kolesterol dalam badan manusia.
  
Rawatan terapi elektrostatik membantu merawat pelbagai penyakit yang berpunca daripada masalah saluran darah dan sistem saraf. Terapi elektrostatik mampu memecah lemak dalam salur darah, melancarkan peredaran darah, menyah toksin,mengawal kolesterol, melegakan sakit-sakit sendi, membantu mengawal gula dalam darah, serta membantu meringankan bebanan buah pinggang. Kaedah terapi ini sesuai untuk membantu merawat penyakit-penyakit seperti berikut:
Darah Tinggi, Kencing Manis, Batu Karang, Kolestrol Tinggi, Asma, Buah Pinggang, Sakit Jantung, Parkinson, Stroke, Migrain, Gout, Haid Tidak Teratur, Lemah Syahwat, Gastrik, Urik Asid, Menopause, Allergi, Arthritis, Kekejangan otot, Senggugut Dan lain-lain penyakit yang berkaitan. 

Elektrik statik yang wujud secara semula jadi dalam alam sekeliling kita adalah penting untuk benda-benda hidup dan bermanfaat untuk menolak maladies dunia. Oleh itu, ianya tidak ada kesan sampingan sama sekali tak seperti ubat-ubatan moden pada masa kini. Elektrik statik adalah salah satu daripada unsur-unsur terbaik untuk membantu dalam rawatan penyakit. Mesin terapi ini tidak beroperasi pada prinsip-prinsip yang diketahui pulsers, zappers, protokol Beck, atau penjana frekuensi luas dan ianya juga tidak dapat digunakan untuk kecederaan dan bakteria.
KENAPA HARUS MEMILIH UNTUK MENGGUNAKAN MESIN TERAPI ELTROSTATIK??.
Mengapa bersusah payah dengan rawatan lain yang mahal tetapi masih gagal menyembuhkan? Kaedah mesin terapi eletrostatik adalah mudah, berkesan, dan ianya murah. Anda boleh melakukan rawatan di rumah sambil menonton televisyen, membaca buku, dan mendengar radio.  Mesin terapi eletrostatik boleh digunakan untuk penyakit yang berbahaya seperti, Alahan, Artritis, Asma, Sindrom Kelesuan Kronik, Kencing manis, Fibromyalgia, Hepatitis, Herpes,, Hipertensi, Influenza, Insomia, Penyakit buah pinggang, Kusta, Leukemia, Meningitis, Migrain, Dystrophy otot, Neuralgia, Parkinsonism, Psoriasis, Penyakit berjalan sambil tidur, Tuberculosis dan banyak lagi. Mesin ini tidak terlalu besar, tidak bahaya kepada pengguna, tiada kesan sampingan, dan tidak mengunakan tenaga eletrik yang berat atau sangat berat sehinggakan boleh membahayakan si pengguna mesin terapi eletrostatik ini.

Sebenarnya, elektrik statik adalah ketidakseimbangan jumlah cas positif atau negatif didapati dalam permukaan objek. Ia hanya ketidakseimbangan antara caj bertentangan. Keadaan ini sangat bahaya, sama ada cas berkenaan itu sedang bergerak atau "statik". Malah, caj-ketidakseimbangan boleh mengalir bersama-sama seperti arus elektrik, namun ia boleh hilang dengan sifat "statik elektrik". Maka bagaimana eletrik stastik terjadi? Ianya terjadi kerana sentiasa ada medan elektrik yang kuat mengelilingi badan kita.  medan elektrik inilah yang dipanggil “elektrik statik". Satu lagi jawapan yang mudah adalah medan elektrik voltan adalah apabila anda mempunyai voltan yang tulen, maka anda mempunyai medan elektrik tulen dengan kemagnetan tidak terlibat. mesin terapi eletrostatik adalah yang pertama seumpamanya yang menggunakan elektrik statik untuk tujuan electromedicine di dunia.
Elektrik statik yang dihasilkan boleh membantu anda mengekalkan badan yang sihat dan jauh dari penyakit.Atas sebab ini, hampir semua pelajar sekolah di Jepun melakukan amalan rubdown. Rubdown dengan tuala yang kering adalah salah satu cara mudah untuk menghasilkan elektrik statik pada badan dan menghalau gelombang kurang baik dari badan.  Sejarah rubdown Kulit adalah dengan menggunakan tuala kering untuk gosok seluruh badan. Rubdown adalah terapi tradisional Jepun sejak beratus-ratus tahun yang lalu. Terapi urut ini berkesan dalam meningkatkan imuniti selular, dan rubdown pada kulit juga mempunyai kesan yang sama. Ini jelas menunjukkan orang yang terdahulu di jepun sudah pun mengetahui, penghasilan eletrostatik dari amalan rubdown dapat membantu mereka mengatasi penyakit atau mengubati penyakit.

UJI KAJI: Satu kajian telah dijalankan ke atas pesakit terlantar 16 orang keseluruhannya, yang telah mengalami strok serebrum. Rubdown kulit selama 10 minit ditambah selama 10 hari.  Kemudian kiraan limfosit, kiraan neutrophil, serum gamma globulin dan reaktif C protein (CRP) peringkat dan  sel pembunuh semulajadi aktiviti juga diukur.  KEPUTUSAN: Tiada sebarang perubahan ketara dalam masa kiraan limfosit, gamma globulin-atau paras CRP. Kiraan neutrophil meningkat 10 hari selepas permulaan rubdown kulit, dan sel pembunuh semulajadi mengalami peningkatan aktiviti 5 dan 10 hari selepas permulaan, dan kembali ke tahap minimum 5 hari selepas selesai. KESIMPULAN: rubdown Kulit mengaktifkan sel-sel pembunuh semulajadi, yang mungkin disebabkan oleh kesan mediator tertentu dibebaskan daripada limfosit T atau kesan rangsangan pada saraf. Teknik ini boleh digunakan untuk mengurangkan komplikasi yang disebabkan oleh pelbagai imuniti menurun yang dihidapi oleh meraka yang dikalangan kalangan pesakit yang terlantar lama dalam pembaringan.  Anda boleh melakukannya selagi anda ingin memastikan anda sihat setiap hari. Ujian masa singkat tiga hari atau lebih adalah tidak berkesan sama sekali. Kerana ianya perlu dilakukan secara konsisten. Rubdown dengan tuala yang kering di badan anda adalah cara yang paling mudah, tapi perlulah dilakukan hari-hari. Bagaimanapun, selepas pulang dari kerja-kerja berat di pejabat dan kilang, membuat rubdown adalah satu halangan untuk kita. Kami mahu berehat dan berehat kerana kepenatan menghadapi kerja seharian. Itulah juga salah satu sebab mengapa mesin terapi eletrostatik dicipta.

Walaupun sains dan teknologi telah mencapai kemajuan dengan mewujudkan antibiotik dan vaksin baru, kami masih mempunyai banyak penyakit tidak boleh diubati, termasuk, Ebola, Sindrom Keletihan yang Kronik, herpes, hepatitis, kanser, dan selesema, dan strain baru penyakit adalah permukaan. Sebab mengapa sains perubatan moden gagal dalam membasmi virus dan penyakit tidak boleh diubati ialah kerana mereka berurusan perkara yang mereka sendiri kurang pasti puncanya. Secara umumnya, iaitu keadaan di sains perubatan pada hari ini; tidak lebih daripada pendekatan tunggal yang berfikiran ubat dan pembedahan sahaja yang mampu mengatasi masalah kesihatan manusia. Penyakit dari virus dan penyakit tidak diketahui puncanya tidak boleh diubati atau dihapuskan dengan kaedah sains perubatan sekarang, atas sebab mudah yakni mereka tidak tahu punca dan cara penyelesaian kepada perihal masalah tersebut. 


Pada tahun 1968, seorang penyelidik kesihatan dengan nama Junji Takano mendedahkan asal-usul penyakit virus dan tidak boleh diubati selepas penemuan beliau tentang tuberkulosis. Asal virus adalah tidak material atau fizikal di alam, tetapi terdiri daripada gelombang yang tertentu, yang dirujuk sebagai gelombang tenaga yang tidak baik (Rujuk artikel "The Origin of Maladies Dunia (paranormal Wave & Dark Matter)-milik Dimensi 5"). Beliau kemudiannya datang dengan idea mencipta alat menjana elektrostatik yang akan membantu membasmi punca penyakit seperti virus. Dia mendapati bahawa menggunakan elektrik statik di sekitar badan dapat membantu membasmi  gelombang kurang baik  yang menimpa tubuh, dan mengembalikan kesihatan mekanisme yang lebih baik dalam tubuh badan manusia. Junji Takano telah menguji mesin terapi eletrostatik pada orang yang menderita daripada penyakit. dia mendapati teknologi ini berkesan dan juga selamat untuk digunakan. 

APLIKASI MESIN TERAPI ELETROSTATIK

Sejak 30 tahun yang lalu telah banyak kajian yang dilakukan dalam hubungan antara kuasa, medan elektromagnet dan organism hidup. Penyelidik terhormat dan para saintis  menunjukkan bahawa fisiologi yang abnormal hadir bersama dengan cas elektrik abnormal. Kebanyakkan cara penyembuhan penyakit dari seluruh dunia berdasarkan konsep keseimbangan dan aliran QI.Teori asas dalam sistem-sistem penyembuhan penyakit adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan aliran tenaga dalam badan manakala aliran tenaga muzik pula dapat membantu memulihkan kesihatan tubuh kita secara terus menerus menghasilkan arus D.C semasa melalui dua cara iaitu mekanik dan kimia.
Mesin terapi eletrostatik, bukan sahaja mempunyai elektrik statik di luar badan tetapi juga melalui badan. Ia adalah sama seperti kilat yang menyerang tanah. Mesin terapi eletrostatik menghasilkan elektrik statik negatif, maka serangan permukaan badan atau gelombang yang kurang baik yang mengelilingi badan akan dapat dibasmi.Bahan cemar yang bercas positif dan gelombang tenaga yang tidak baik yang mewujudkan penyakit akan dihapuskan dari badan anda dengan kuasa medan elektrik statik. Ia adalah semudah itu.  Teknologi mesin terapi eletrostatik tidak ada di kamus perubatan dunia. Mana-mana perkataan yang sedia ada perubatan atau saintifik tidak dapat menjelaskan teori ini kerana ini adalah perubatan alternatif.
Kebanyakan electromedicine atau electrotherapy peranti dikenali dan digunakan hari ini dengan menyuntik arus elektrik kepada badan atau darah. Mereka mendakwa bahawa arus elektrik merupakan ubat yang baik dan boleh membantu mengubati beberapa jenis penyakit. Lain-lain bentuk electrotherapy boleh didapati adalah seperti Penjana Frekuensi, Scenar, Ultrasound, terapi Interferential, terapi TECAR, dan terapi laser. Walau bagaimanapun, mereka masih tidak dapat menghapuskan punca atau mencari penyebab beberapa penyakit.
Terdapat beberapa jenis mesin voltan tinggi ketegangan terapeutik yang disediakan sama ada AC atau DC di pasaran dunia. Sesetengah daripada mereka adalah dipatenkan dan diluluskan oleh Kementerian Kesihatan di Jepun dan Pentadbiran Makanan dan Dadah di Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, larangan ramai yang diperbadankan dengan mesin ini. Kementerian Kesihatan Jepun juga melarang memohon lebih daripada 9000 volt kerana ia akan mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan. Mesin ini menggunakan "elektrik statik" dan digunakan dengan teknologi yang sangat berbeza dan unik. Ia dipanggil "statik" kerana tiada arus yang mengalir seperti dalam AC atau DC elektrik. 






CARA MENGGUNAKAN MESIN TERAPI ELETROSTATIK



PRO ENERGY X-5
Pertamanya, sediakan semua alatan yang diperlukan untuk membuat terapi. palam aksesori berkenaan perlu dimasukkan ke dalam soket output yang sepadan. Pad rawatan high potential dipasangkan  pada muka palam high potential dan rawatan optical potential pada muka palam optikal.
Kedua, sambungkan pada punca kuasa biasa: soket plug kabel perlulah dimasukkan kedalam  soket kuasa AC 220V.  Buka ( 0/1) suiz kuasa pada tempat yang betul untuk memastikan eletrik mengalir dikeseluruhan tempat. Masa yang dipaparkan adalah 30 minit dan lampu penunjuk yang menyala menandakan mesin sudah bersedia untuk digunakan.
Rawatan high potential: semasa mesin sedia digunakan, mula-mula setkan masa dan kemudiannya pilih samada anda mahukan butang high potential yang tinggi ataupun yang rendah.
Rawatan optikal: semasa mesin telah bersedia untuk digunakan, set kan masa dan kemudiannya pilih butang optikal yang rendah atau tinggi.
Setkan masa: setelah menghidupkan mesin, tunggu 30 minit dan mesin akan berada dalam tahap telah bersedia digunakan. Pada ketika itu setkan masa yang dikehendaki (ada 3 butang masa, iaitu 30,60, dan 120 minit).
Fungsi terapi leading prong: pada ketika terapi high potential, pegang leading prong untuk menbuat rawatan lain, dimana dengan cepat dapat menghapuskan symptom lain seperti, kesakitan dan kebas, bengkak atau kegatalan.
Rawatan terapi pemanasan (heat theraphy): dibawah keadaan sedia digunakan, setkan masa terlebih dahulu, dan kemudian pilih satu butang pemanasan(rendah, sederhana dan tinggi), pemanasan akan dengan rasminya meningkant pada skop suhu yang terkawal mengikut butang suhu yang telah dipilih dalam jangka masa 15 minit.
Mengakhiri terapi: pada 1 minit terakhir, bunyi penunjuk  akan kedengaran dan mesin dengan automoatik akan ditutup. Jika rawatan ingin diteruskan sila ikut langkah mula dan pilih terapi mode yang anda inginkan.
















PRO ENERGY X-6


fungsi dalam PRO ENERGY X6:
High potential~5000V, 7000V, 9000V
Rawatan high potential digunakan untuk menyah toksin. Menghasilkan fenomena ionized, disekeliling badan manusia dan sekeliling. Di bawah bidang eletrostatik, bahagian anggota badan menghasilkan getaran halus dan ketidakseimbangan dalam imbasan organ yang berbeza sepenuhnya dapat disesuaikan. Sel pergerakkan sepadan dengan kitaran semasa dan bergerak kearah perpaduan intercellular kelonggaran. Didalam air dan diluar sel (ion mineral terutamanya seperti kalium, natrium fosforus, magnasium, kalsium, dan sebagainya dalam cecair badan) mengagihkan semuanya mengikut nilai biasa.
Dengan peningkatan kepekatan kalsium dan pengurangan ion magnasium dan fosforus, pengecutan otot, dan aktiviti selmiokardium akan meningkat, penyakit tulang akan bertambah baik. Anda akan cergas dan dapat menghapuskan rasa keletihan dan merasai tenaga yang sepenuhnya.
Rawatan ini juga dapat menyeimbangkan tekanan darah, mengurangkan lemak dalam darah dan seterusnya dapat menyeimbangkan kelikatan darah,  membersihkan darah, melancarkan perjalanan darah, serta memastikan PH darah berada pada tahap rendah alkali.
Selain daripada itu rawatan ini dapat  mengaktifkan metabolism,dan juga boleh mengaktifkan penguraian lemak.
Rawatan lain yang boleh dilakukan ialah melancarkan saluran usus, mengalakkan fungsi pengosongan usus, mengalakkan pembuangan air kecil, membolehkan otak mendapat tenaga baru dan merawat penyakit endokrin.
Kecacatan gelombang otak yang abnormal juga dapat di hapuskan, seterusnya dapat meningkatkan qualiti tidur, mengurangkan sakit kepala dan pita,.

Negative potential~-5000V, -7000V, -9000V
Menambah anion badan dan mengalakkan tenaga bio-eletrik manusia.
Memperbaiki potensi patologi dalam sell membrane, seterusnya membuatkan sell mengekalkan tahan polarisasi.
merangsang parasympathic dan dapat mengawal penyakit saraf autonomi.
Menghasilkan tekanan darah yang seimbang untuk badan.
anti-radang dan menggalakkan penyembuhan luka seterusnya dapat  menghilangkan kerengsaan pada kulit ataupun symptom gatal-gatal. mesin terapi ni dapat menjadikan kulit sihat dan sentiasa fleksible pada persekitaran.
membebaskan elektron dan radikal juga dapat dikurangkan.
Mengaktifkan fungsi sell, mengaktifkan fungsi enzim, mempercepatkan penguraian karbohidrat, protein bahan, lemak atau lain-lain.
menggalakkan metabolis, dan juga mengalakkan pengurangan pengoksidaan dalam badan.
Mengurangkan beban hati, mengaktifkan sell gastrousus.
Meningkatkatkan keseimbangan dalam badan.
Meningkatkan pengoksidaan darah dan menstabilkan asid dalam darah.


Low voltage~ Untuk rawatan tidur selama 6 jam digunakan bersama pad tidur yang didatang khas untuk digunakan pada masalah kesihatan tertentu).
Mengawal korteks serebrum, system saraf autonomi dan fungsi system endokrin.
Mengurangkan kelesuan disebabkan oleh keletihan mental dan fizikal dan fungsi ystem endokrin.
Meningkatkan kekuatan memori, meningkatkan qualiti tidur, mengurangkan rasa sakit kepala dan pitam-pitam.
Meningkatkan daya tahan tubuh badan.

Qoshuha~ yang menggunakan 1200V untuk membuang lemak dan kolestrol dalam darah secara menyeluruh dengan lebih berkesan berbanding high potential dan negative yang lebih tertumpu pada saluran darah dan saraf).
Mengaktifkan sell, menambah tenaga, melegakan saraf.
menjana kesan terma, menggalakkan peredaran darah, memperbaiki peredaran mikro.
saluran berehat, menghilangkan darah stasis
membakar lemak, mengurangkan berat badan.
Menaktifkan sell dan meningkatkan tenaga, seterusnya mengurangkan radikal.

Leading prong~ melancarkan perjalan darah.

Stomach pad~ memabantu memecahkan lemak dalam perut dan sekaligus melancarkan perjalan ddarah.

Acupunture pen~ merangsang titik-titik acupoint yang tertentu dalam kaedah perubatan silam sejak 3000 tahun lagi. Kaedah ini sangat popular dalam membantu merawat penyakit.


rajah 1: titik acupuncture dalam badan.

PERINGATAN DAN AMARAN SEWAKTU MENGUNAKANNYA
Untuk memastikan alatan terapi digunakan dengan betul, sila baca cara mengunakannya seperti yang tertera didalam manual sebelum mengunakannya. Semua kandungan adalah penting dan sila patuhi. Adalah bahaya, jika bahan elektronik untuk perubatan tersebut digunakan dalam badan ketika menggunakan mesin terapi eletrostatik. Sila jangan mengunakan mesin terapi ini jika anda adalah  pesakit yang mengunakanpengepan jantung buatan, pesakit yang mengunakan alatan eletronik untuk memastikan kelangsungan hidup sperti mesin jantung atau patu-paru buatan atau pesakit yang yang mengunakan bahan perubatan eletronik, sebagai contohnya  alatan terapi eletrocardiological.
Peringatan untuk pengguna, Sekiranya pesakit mempunyai penyakit akut, pesakit kanser yang berbahaya, demam panas, pesakit yang mempunyai masalah jantung, pesakit yang mempunyai sakit berjangkit.berikut sila dapatkan nasihat doktor sebelum mengunakanya.

Peringatan untuk penguna salam mengelakan daripada terkena kejutan eletrik, renjatan mahupun kebakaran kecil, sila ikut arahan yang telah diberikan:
Sila jangan biarkan wayar mereput, membaiki atau mengubah mesin terapi.
Apabila mencabut wayar penyambungan, sila pegang plug dengan kemas untuk mencabutnya.
Sila gunakan punca kuasa AC220V
Sila cabut plug setelah tidak ginakan dalam jangka masa yang lama.
Jangan lekatkan besi atau debu pada AC soket kuasa input.
Sila jangan rosakkan, process, hancurkan, tarik,undurkan atau ikat kabel kuasa.
Jangan letakkan objek yang berat diatas kabel kuasa atau menekan kabel kuasa.
Jangan gunakan kabel yang rosak.
Jangan gunakan jika terdapat lubang atau kerosakan pada kabel.
Jangan gunakan pad rawatan jika dalam keadaan berair atau lembab.
Jika medan eletrik gagal berfungsi, cabut plug dengan segera.
Sila sambungkan wayar penyambungan wayar fleksible voltan tinggi.

 Untuk mengelakkan daripada kejutan eletrik dan kerosakan, jangan gunakan mesin terapi eletrostatik ditempat yang mempunyai kelembapan yang tinggi, Jangan masukkan plug atau menanggalkan plug mengunakan tangan yang lembab, Jangan gunakan pad rawatan yang mempunyai lubang atau rekahan dan sebelum membersihkan dan membaiki, sila cabutka plug kuasa. Untuk bayi atau orang yang tidak berdaya untuk bergerak, perlukah digunakan dengan pengawasan orang dewasa yang sihat.jangan membiarkan hubungan sentuhan secara terus apabila mengunakannya.
Adalah dilarang untuk kanak-kanak mengunakannya tanpa sebarang pengawasan daripada orang dewasaatau mengunakannya pada tenpat yang boleh dicapai oleh bayi. Ia boleh menyebabkan kebakaran, kejutan eletrik atau kecederaan.Dalam mengunakanya, jangan sentuh orang lain atau konduktor eletrik yang lain (seperti meja besi, tingkap besi, bingkai tingkap, lantai atau tanah). Jangan sentuh bahagian besi yang mempunyai medan eletrik sewaktu mengunakanya. Apabilakuasa dimatikan, sila hentikan bekalan kuasa utama.
TESTIMONI.


EN. HELMI BIN SAAT
560901-06-56XX

Sebelum: sebelum mengunakan mesin terapi eletrostatik ini, saya menghadapi penyakit saraf yang menyebabkan komplikasi kaki telah membengkak secara ketara sehingga menyebabkan saya memerlukan menggunakan tongkat untuk bergerak.. Bengkak di kaki saya semakin hari semakin membesar serta yang membimbangkan berat badan mengalami peningkatan yang begitu ketara.

Selepas: Selepas 25 kali terapi bengkak di kaki sudah mulai surut. berat badan beransur turun. Saya kini hanya perlu menggunakan satu tongkat untuk bergerak. Sehingga kini saya terus menjalani terapi ini agar penyakit benar-benar sembuh.


EN. MOHAMAD SAUFI BIN MAD
60901-01-64XX

Sebelum : Sebelum menjalani terapi saya ada stroke yang menyebabkan tidak boleh mengangkat tangan sampai atas. Dan badan saya mudah terasa kebas. Saya juga susah untuk tidur dan selalu mengalami pening-pening.

Selepas : Selepas menjalani terapi ini tangan sudah berasa ringan dan senang bila diangkat, kebas pada badan semakin berkurang dan mata kabur sudah kelihatan terang. Pening saya juga sudah semakin berkurangan dan saya sudah dapat tidur dengan lena. Saya akan terus menggunakan mesin terapi ini.




HJH. SHAMSIAH BINTI NORDIN
510319-10-59XX

Sebelum : Sebelum menjalani terapi di di muka saya ada banyak bekas jerawat hitam-hitam. Kepala dan badan selalu sakit-sakit. Badan berasa lemah. Tangan selalu berpeluh yang menyukarkan saya membuat kerja.

Selepas : Selepas menjalani terapi ini sebanyak 10 kali kesan bekas jerawat yang hitam dah kurang dan kulit saya semakin tidak sensitif. Kepala dan badan tidak sakit lagi. Tangan juga tidak berpeluh, di samping itu selera makan pun sudah bertambah. Terima kasih pro life.


PUAN NORAINI BINTI MAD TAMIN
640119-06-53XX
Sebelum: sebelum menjalani terapi prolife energy, saya mengalami kegatalan dan masalah pada kulit.
Selepas: selepas menjalankan terapi di prolife energy healthcare sebanyak 10 kali, masalah kulit sy semakin berkurangan dan saya tak mengalami masalah gatal-gatal lagi.

Laber (edited Code)
Mesin terapi Elektrik
mesin terapi elektrostatik

Totle (edited Code)
Mesin terapi Elektrik Pro Energy   
mesin terapi elektrostatik Pro Energy

Email: prolifeenergy03@hotmail.com

Java: gsregrehdhhhhgfhgh7567865787687687uyhjhgjghju7686787689768967967

Pic: Prolifeenergy2u.blogspot.com

Remember Picture code!

Kod Kawasan :hjkgfffwtbvyeytbvtybrtgehyjt

Definisi 3

Dirujuk daripada Alam Sekitar Fizikal : Hj. Rusly Musa dan Hajah Nurashikin Abdullah
TEMA 4 – Sitem Hidrologi
1. Kitar Hidrologi
Menerangkan pertukaran air yg berterusan dlm berbagai bentuk seperti wap, cecair & pepejal yg melibatkan berbagai ruang sama ada ruang hidrosfera, atmosfera, biosfera & ruang litosfera. Mrjk kpd sistem edaran air yg melibatkan storan & laluan utk air tersebut berputar & bertukar bentuk dr satu tahap ke tahap lain.
2. Sejatan
Proses penukaran air drp bentuk cecair kpd wap air apabila tekanan wap pd permukaan air lbh tinggi drp tekanan udara di dlm atmosfera yg belum mencapai tahap tepu. Memerlukan cukup haba utk memanaskan permukaan air yg membolehkan air tersejat.
3. Sejat peluhan
Mrjk kpd kehilangan air dari proses sejatan secara langsung, sejatan dari tanih dan proses perpeluhan dari tumbuhan. Sejat-peluhan adalah asal usul proses yg memulakan edaran air dlm kitaran hidrologi.
4. Sejat peluhan potensi
Kuantiti air yg blh disejatkan drp permukaan tanih & perpeluhan drp tumbuhan jika tanih itu mengalami lembapan yg optimum.
5. Sejat peluhan sebenar
Kuantiti air yg sebenarnya disejatkan drp tanih & perpeluhan tumbuhan dlm satu jangka masa yg tertentu di bawah keadaan lembapan tanih & tumbuhan yg berubah-ubah.
6. Pemeluwapan/ Kondensasi
Satu proses pertukaran wap-wap air kpd cecair spt hujan atau pepejal spt salji. Proses ini penting kpd kitaran air krn kondensasi penting dlm proses pembentukan awan utk menghasilkan hujan bagi mengembalikan air yg tersejat ke bumi.
7. Penyejukan adiabatik
Kejatuhan suhu dlm jisim udara apabila ia naik semakin tinggi dlm atmosfera
8. Kerpasan:
Bermaksud lembapan yg terdpt di atmosfera terpeluwap dan jatuh ke permukaan bumi dlm pelbagai bentuk pepejal seperti salji, hujan batu dan hujan beku serta bentuk cecair, iaitu hujan atau embun. Kesemua bentuk kerpasan ini turun ke permukaan bumi dlm intensiti yg berbeza.
9. Hujan
Titisan air yg turun dari awan. Terjadi melalui proses pemeluwapan sehingga terbentuk bintik-bintik air yg kemudiannya bercantum antara satu sama lain menjadi lbh berat & tepu sehingga melebihi daya apungannya dlm atmosfera lalu turun sbg hujan.
10. Hujan Perolakan
Bermula dgn sejatan yg berlaku di permukaan bumi atau lautan oleh bahangan bumi yg menyebabkan jisim udara mengembang & naik ke atas bersama-sama wap air di dlmnya. Udara yg naik ini mengalami penyejukan adiabatik sehingga mencapai takat embun (0o C) & awan ini dikatakan mencapai tahap tepu yg akan menurunkan hujan diserta kilat dan petir pada lewat petang.
11. Hujan Perenggan
Berkait dgn pertembungan dua jisim udara yg berlainan suhu. Apabila udara panas & udara lembap bertembung ia akan mewujudkan satu sempadan yg dikenali sbg garis/zon perenggan.
12. Hujan Bukit
Sering berlaku di banjaran gunung yg mengadap arah tiupan angin laut yg membawa awan lembap & dipaksa naik mengikut cerun bukit mengadapnya. Hujan turun bila udara mengalami penyejukan adiabatik.
13. Salji
Hablur-hablur ais yg terdiri drp pelbagai bentuk yg terjadi akibat pemeluwapan dlm jisim udara yg sedang naik & disejukan kpd suhu bwh dari takat beku. Salji terjadi apabila paras beku terlalu hampir dgn permukaan bumi (bwh drp 300 m) yg menyebabkan hablur ais tidak sempat cair sebelum tiba di bumi.
14. Hujan Beku
Hujan yg turun bercampur dgn salji. Berlaku apabila titisan air hujan yg jatuh melalui lapisan udara yg bersuhu takat beku maka titisan air juga akan membeku menjadi bintik ais yg kecil & jernih sifatnya.
15. Hujan Batu
Kerpasan dlm bentuk pepejal yg paling berat dan kasar. Terjadi dlm keadaan ribut atau angin kencang yg mengolakkan titisan hujan ke satu paras di bawah takat beku mengakibatkan titisan hujan akan membeku dan menjadi besar & berat & turun sbg bebola ais.
16. Embun Beku
Merupakan kabut beku terbentuk akibat mendapan kabut tebal apabila objek-objek bersuhu sub-beku bersentuhan dgn kabut. Kesannya bintik-bintik kabut yg halus akan membeku & melekat di permukaan yg sejuk tersebut.
17. Pintasan/ Cegat Silara
Merujuk kpd halangan drp kanopi (silara) tumbuhan terhdp air hujan yg turun. Halangan ini dtgnya dr daun , ranting, dahan, batang dll yg menyebabkan tdk 100 % titisan hujan akan menimpa bumi.
18. Air larian
Ditakrifkan sbg baki air hujan yg mengalir sama ada di atas permukaan bumi, subpermukaan atau dlm sungai setelah jmlh keseluruhan hujan ditolak dgn yg mengalami sejatan, pintasan, susupan & yg digunkan olh tumbuhan.
19. Air larian permukaan
Terjadi apabila keupayaan susupan tanah dilepasi dimana titisan air hujan tidak lagi dpt masuk ke dlm tanah apabila semua rongga- rongga porinya tepu dipenuhi air oleh titisan sebelumya.
20. Larian air subpermukaan
Air yg telah menyusup ke dlm tanah blh mengalir di bwh & hampir permukaan bumi bersama partikel-partikel tanah yg tdk stabil masuk ke dlm sungai.
21. Larian air dalam alur (sungai)
Kombinasi antara air larian, air hujan yg terus jatuh ke dlm sungai dan air dlm tanah yg juga memasuki sungai sbg aliran dasar akan terus mengalir dlm bentuk aliran sungai menuju ke laut.
22. Sungai Fana
Alur yg mengalirkan air semasa hujan atau sebaik shj salji cair. Bersifat aliran terus shj dan iannya terdapat di kws gersang atau separa gersang yg tdk mempunyai saluran yg kekal.
23. Sungai jeda
Alur yg mengalirkan air dlm jeda masa tertentu spt dua atau tiga bulan dlm setahun iaitu mengikut musim hujan shj & selebihnya adalah kering.
24. Sungai saka
Alur yg mengalirkan air sungai sepanjang tahun walaupun berlaku kemarau.
25. Susupan/ infiltrasi
Pergerakan air hujan yg berlaku secara menegak menerusi liang-liang pori tanah atau menerusi ruang-ruang udara yg ada di dlm tanah.
26. Sistem akuifer:
Bermaksud satu lapisan air bawah tanah yang terdapat di atas lapisan batuan tidak telap air membentuk stok air tanah yg banyak
27. Air Tanih
Ialah semua air yg terdpt di bwh permukaan bumi. Mewakili 95% drp keseluruhan sumber air tawar dunia yg blh digunakan. Berasal drp kerpasan khususnya air hujan & cairan salji yg mengalami susupan & tersimpan di lapisan akuifer.
28. Akuifer
Lapisan batuan yg boleh menakung dan membendung air. Bertindak sbg konduit utk air di dlm tanih mengalir menuju ke sungai.
29. Akuifug
Batuan yg blh menyimpan air tetapi tdk membenarkan air yg disimpannya mengalir. Cth batuan granit
30. Akuiklud
Batuan yg blh menyimpan air dan membenarkan air mengalir sbg aliran air tanih. Cth lapisan tanah liat dan batuan syal.
31. Keporosan
Mrjk kpd peratus liang pori atau ruang yg wujud antara partikel tanih atau antara mineral batuan yg blh diresapi dan ditakungi olh air tanih.
32. Ketertelapan
Merujuk kpd keupayaan sesuatu jenis batuan utk memindahkan air atau membenarkan air mengalir & meresap melaluinya.
33. Penahanan tentu
Satu ukuran keupayaan batuan menahan atau mengekalkan air selepas ketepuan dicapai.
34. Pekali keterusan
Mrjk kpd keupayaan akuifer utk mengalirkan air melalui satu unit ketebalan akuifer.
35. Pekali simpanan
Mrjk kpd keupayaan akuifer utk mengeluarkan isipadu air pd satu- satu masa tertentu.
36. Edaran air tanih
Mrjk kpd semua bentuk pergerakan air yg menggunakan tanih sbg medium spt aliran subpermukaan, susupan & pergerakan air secara mendatar dlm sistem akuifer.
37. Imbangan air /Imbangan hidrologi
Keseimbangan antara air yg diterima dr atmosfera (input: hujan embun, salji) olh permukaan bumi adalah sama dgn jmlh air yg keluar ke atmosfera (output: sejatan, sejat-peluhan, larian permukaan & storan dlm tanah).
38. Keseimbangan dinamik
Bermaksud keseimbangan air iaitu apabila nilai input, storan dan output tlh mencapai kestabilan w/pun nilai-nilainya sentiasa berubah dlm suatu jangka masa tertentu.
39. Imbangan air negatif
Ditakrifkan sbg kekurangan air yg dialami olh sebuah kws dlm tmph tertentu. Kadar sejatan melebihi kerpasan. Kesannya berlaku kemarau iaitu keadaan kering dan panas tanpa hujan dlm jangka masa yg panjang .
40. Imbangan air positif
Bermaksud jmlh kerpasan melebihi sejatan dlm tempoh yg pjg akan menyebabkan banjir. Banjir adalah keadaan limpahan air atau kenaikan aras air sehingga melebihi daya tampung sesebuah saluran spt sungai, tasik dan laut lalu mengalir melimpahi ke kws sekitar khususnya di kws tanah rendah.
41. Banjir sungai
Berlaku apabila isipadu air sungai adalah lbh besar berbanding kemampuan alur-alur sungai utk menampung isipadu air.
42. Banjir laut
Berpunca dari gelombang ombak yg besar (tsunami) yg menyebabkan kenaikan aras laut secara mendadak, air pasang besar yg berlaku apabila kedudukan bulan, bumi dan m/hari selari. Kesannya banjir ini merosakkan kws pertanian, petempatan & harta benda
43. Banjir Kilat:
Ditakrifkan sebagai peningkatan aras air permukaan yg cepat terutamanya di kws bandar yang disebabkan curahan hujan lebat dlm tempoh masa yang singkat dan air akan surut dlm tempoh yg singkat juga.
44. Banjir tasik
Berlaku apabila paras air dlm tasik meningkat naik melebihi daya tampung tasik tersebut di sebabkan hujan lebat berterusan dan pencairan salji.
45. Kemerosotan Kualiti Sumber air
Bererti pencemaran terhdp sumber air iaitu sumber air bersih sama ada dr sungai, tasik, laut, kolam dan takungan s/jadi, air bawah tanah dan air hujan tercemar atau kualitinya semakin rendah. Indeks kemerosotan kualiti air bersih di ukur melalui indikator spt Permintaan Oksigen Biologikal (BOD), kandungan bakteria Echerichia Coli, kandungan ammoniakal nitrogen (NH3-N), kandungan pepejal terampai (SS), nilai keasidan (pH) dan perubahan warna dan bau di dlm sesuatu sumber air.
46. Hidrologi bandar:
Satu edaran hidrologi tempatan yg melibatkan tiga medium penting iaitu atmosfera bandar, daratan bandar dan sumber air di bandar.
47. Pengurusan air Lestari
Melibatkan perancangan, analisis, penilaian, penggunaan, impak dan ramalan terhadap sumber air secara sistematik, cekap & optimum tanpa membazir utk menjamin bekalan air kpd pengguna sentiasa bersih dan berterusan.

Khamis, 12 Mei 2011

Definisi 2


Unsur Cuaca dan Iklim, Sinaran dan Bahangan serta Bajet Haba
Konsep dan Huraian
1. Cuaca
Mrjk kpd fenomena harian yg sentiasa berubah mengikut masa dan tempat. Cth, cuaca tempat A tidak sama dgn tempat B w/pun hanya beberapa kilometer.
2. Iklim
Mrjk kpd purata unsur cuaca spt suhu, hujan, kelembapan udara dlm temph 35 thn dan iklim meliputi skala yg luas spt sebuah negara atau wilayah.
3. Suhu
Darjah kepanasan udara di sesuatu tempat kesan bahangan matahari. Index suhu diukur dlm unit darjah celsius dgn menggunakan alat Termometer Six.
4. Kerpasan
Merangkumi hujan, salji, hujan batu dan hujan beku. Unsur kerpasan yg paling penting ialah hujan. Hujan terjadi akibat proses pemeluwapan dan kondensasi.
5. Kelembapan udara
Mrjk kpd jmlh wap air yg terdpt dlm udara pada masa-masa tertentu.
6. Kelembapan mutlak
Kandungan wap air yg sebenarnya terdpt dlm udara pd satu masa (dinyatakan dlm unit gram semeter padu gm/m3)
7. Kelembapan bandingan
Nisbah jmlh wap air yg sebenarnya terdpt dlm udara berbanding dgn jmlh wap air yg boleh ditampung oleh udara berkenaan dlm keadaan suhu tertentu (dinyatakan dlm bentuk peratus). Kelembapan bandingan 100 peratus menandakan udara mencapai tahap tepu dan berada pd takat suhu mengembun.
8. Awan
Merupakan titisan air yg sgt halus yg berdiameter antara 0.02mm – 0.06 mm serta terapung di udara. Terbentuk akibat penyejukan udara di bawah takat beku yang menyebabkan wap air terpeluwap di atmosfera.
9. Tekanan udara
Merupakan tekanan yg dihasilkan oleh atmosfera terhdp permukaan bumi. Berubah-ubah mengikut ketinggian. Disukat dengan alat barometer aneroid dlm unit milibar (mb).
10. Angin
Adalah udara yg bergerak mendatar. Bertiup dari kws tekanan udara tinggi ke kws tekanan udara rendah. Alat yg digunakan utk mengukur halaju angin ialah anemometer dan kesan halajunya dilihat berdasarkan skala Beufort .
11. Bajet haba/ Imbangan haba
Kesimbangan yg berlaku antara jmlh bahangan m/hari yg msk ke sistem bumi dgn jmlh bahangan bumi yg dibebaskan semula ke angkasa.
12. Serakan
Partikel-partikel dlm atmosfera akan menyerak bahangan m/hari secara mendatar apabila bahangan tersebut dipancarkan kepadanya. Serakan bergantung kepada saiz partikel berbanding dgn jarak gelombang bahangan suria.
13. Serakan Rayleigh
Berlaku sekiranya saiz partikel lebih kecil dari jarak gelombang (0.45 mikron) menyebabkan langit berwarna biru.
14. Serakan Mei
Berlaku sekiranya saiz partikel sama besar dgn jarak gelombang menyebabkan langit berwarna kekuningan.
15. Serapan
Bahangan m/hari diserap oleh waip air + karbon dioksida (15%) dan ozon (2%). 36% mengalami albedo (pembalikan olh sistem bumi). 47% shj sampai ke permukaan bumi.
16. Balikan/pantulan
Bahangan m/hari akan dipantulkan semula ke angkasa lepas apabila terkena partikel-partikel yg berwarna cerah seperti manik hujan.
17. Albedo
Darjah keputihan atau kecerahan permukaan bumi yg memantulkan kembali sinaran m/hari. Ini bermakna nisbah antara cahaya yg dipantulkan dgn cahaya yg diterima olh permukaan bumi.
18. Output suria
Kadar pengeluaran tenaga elektromagnet olh pusat m/hari. Bergantung kpd kadar pertukaran hidrogen kpd helium. Jika byk hidrogen di tukar kpd helium maka suhu m/hari menjadi lbh panas dan tenaga elektromagnet yg terhasil juga tinggi.
19. Kadar tukaran normal
Bagi setiap kenaikan 100 meter suhu akan jatuh sebanyak 0.65o C.
20. Olak suhu
Keadaan yg wujud apabila semakin tinggi muka bumi suhu sekitarnya juga akan meningkat.
21. Olak suhu permukaan
Berlaku hampir dgn permukaan bumi pada waktu malam akibat penyerapan bahangan bumi olh lapisan bawah atmosfera.
22. Olak suhu di atas permukaan
Terjadi di lapisan atmosfera atas yg jauh dr permukaan bumi. Berlaku akibat pertembungan dua jisim udara yg panas dan sejuk yg mempunyai ketumpatan yg berlainan. Akibat pertembungan, jisim udara panas akan naik ke atas manakala jisim udara sejuk akan turun ke bawah. Justeru itu akan kedapatan peningkatan suhu apabila ketinggian meningkat.
23. Wap air
Indeks yg menerangkan keadaan kelembapan atmosfera.
24. Kelembapan udara
Merujuk kpd jmlh wap air yg terdpt dlm udara pada masa-masa tertentu.
25. Kelembapan mutlak
Kandungan wap air yg sebenarnya terdpt dlm udara pd satu masa (dinyatakan dlm unit gram semeter padu gm/m3)
26. Kelembapan bandingan :
Nisbah jmlh wap air yg sebenarnya terdpt dlm udara berbanding dgn jmlh wap air yg boleh ditampung oleh udara berkenaan dlm keadaan suhu tertentu (dinyatakan dlm bentuk peratus). Kelembapan bandingan 100 peratus menandakan udara mencapai tahap tepu dan berada pd takat suhu mengembun.
27. Sejatan
Proses penukaran air drp btk pepejal atau cecair kpd wap air. Biasa berlaku pd permukaan air spt laut. Sungai, tasik, kolam dan paya. Sejatan berlaku apabila tekanan wap pd permukaan air adlh lbh tinggi drp tekanan wap air di dlm atmosfera yg belum mencapai takat tepu.
28. Pemeluwapan
Perubahan wap air kpd cecair. Berlaku apabila udara lembap yg naik ke atas telah sampai ke takat tepu (1000 m tinggi). Hasilnya terbentuk awan yg apabila mencapai takat tepu akan menurunkan kerpasan khususnya hujan.
29. Penyejukan alir lintang
Berlaku apabila udara yg bersempandanan dgn permukaan bumi mengalir dr kws yg panas ke kws yg sejuk. Sekiranya udara itu disejukan sehingga ke takat suhu embun maka akan terbentuk kabus alir lintang dan juga awan jenis stratus yg rendah.
20. Penyejukan sinaran
Berlaku pd waktu malam dlm keadan langit cerah dan udara tenang. Dlm keadaan ini byk bahangan bumi terus terbebas ke angkasa tanpa halangan. Kesannya jisim udara yg tenang blh disejukan dgn mudah hingga takat suhu embun (0o C) membentuk embun dan kabus sinaran.
31. Penyejukan adiabatik
Semakin tinggi jisim udara maka suhu dalamnya akan menurun sehinggan takat suhu embun. Jisim udara yg menaik menyebabkan isipadunya mengembang menyebabkan haba semakin berkurangan sehingga ke takat embun yg akan menghasilkan awan tebal spt awan kumulonimbus.
32. Nukleas pemeluwapan
Mempercepatkan proses pencantuman wap-wap air dlm udara utk berubah menjadi cecair. Dikenal juga sbg Nukleas Higroskopik spt natrium klorida, nitrik oksida, asid sulfirik.
33. Kerpasan
Lembapan yg terpeluwap dan jatuh semula ke permukaan bumi sb KHS Terbilang 2010 cecair atau pepejal. terdapat dalam berbagai bentuk spt hujan, salji, hujan beku, hujan batu, embun beku.
34. Tekanan Udara:
Ditakrifkan sebagai daya yang dikenakan oleh suatu jisim udara yg berada di atmosfera ke atas permukaan bumi di bawahnya dan lazimnya diukur menggunakan unit milibar (mb).
35. Atmosfera :
Udara nipis yg terdiri drp empat lapisan yg tidak sama tebal mengikut garislintang, mengandungi pelbagai jenis gas dan berkedudukan hampir dgn permukaan bumi krn adanya tarikan graviti serta bergerak bersama-sama pergerakan bumi mengelilingi m/hari.
36. Pulau Haba:
Didefinisikan sbg keadaan suhu di kws pusat bandar yg lebih tinggi berbanding dgn taburan suhu di kws pinggir atau luar drp kws bandar berkenaan.
37. Pemanasan Global:
Fenomena peningkatan suhu bumi drp keadaan biasa yg berpunca drp tindakan manusia dan juga faktor semulajadi.
38. El-Nino:
Bermaksud peningkatan suhu permukaan laut di lautan Pasifik Barat secara mendadak atau melampau yg mengakibatkan keadaan cuaca di kws tersebut mengalami perubahan.
39. La-Nina
Satu fenomena s/jadi yg berlawanan dgn El-nino. La-nina biasanya membawa hujan lebat. Dan mungkin menyebabkan banjir besar.
40. Mikroiklim Bandar:
Bermaksud keadaan iklim bagi satu kws bandar dgn ciri-ciri cuaca yg tersendiri akibat pengaruh ciri permukaan bandar.
41. Kesan rumah hijau
Mrjk kpd pemerangkapan bahangan m/hari oleh lapisan selimut karbon dioksida yg terbentuk di ruang atmosfera.
42. Penipisan lapisan ozon
Merujuk kpd terputusnya ikatan kovalen tiga atom oksigen (O3) yg selama ini membentuk lapisan ozon akibat serangan kloroflorokarbon (CFCs) di lapisan stratosfera.
43. Pencemaran udara
Didefinisikan sbg kehadiran satu atau lebih drpd bhn cemar spt gas, bhn berbau, habuk, zarah, debu, dan sbgnya di dlm atmosfera yg mana ia blh mengubah kuantiti, kualiti dan sifat atmosfera tersebut dan akhirnya blh memberi kesan negatif sama ada kpd manusia, tumbuhan, binatang serta persekitaran fizikal sesuatu kws.
44. Jerebu
Ditakrifkan sbg partikel terampai di atmosfera dlm kepekatan tinggi. Terbentuk dlm keadaan cuaca kering dan udara yg stabil yg menghasilkan satu lapisan kabus nipis menyelimuti atmosfera.
45. Hujan asid
Air hujan yg mengandungi tahap keasidan yg tinggi ( pH kurang dari 5) spt air hujan yg mengandungi asid sulfurik dan asid nitrit. Berlaku apabila bhn-bhn pencemar udara spt sulfur dioksida, nitrogen dioksida bertindak sbg nukleas kondensasi mencatumkan wap-wap air menjadi bintik dan titisan air.

Jumaat, 22 April 2011

Definisi

Terminologi / Konsep 942/1 Geografi Alam Sekitar Fizikal
Sumber : Rusly Musa dan Nurashikin Abdullah Geografi Alam Sekitar Fizikal
TEMA 1 – Sistem Bumi
Bab 1 :Konsep dan Huraian
1. Sistem Alam Sekitar Fizikal:
Ditakrifkan sbg satu set angkubah atau unsur-unsur yg saling bertindak antara satu sama lain, mempunyai tenaga dan bahan yg dpt masuk dan keluar dari sistem tersebut. Contoh; Sistem hutan semulajadi di mana inputnya terdiri drp tenaga suria, karbon dioksida dan air yg datang dari atmosfera. Outputnya pula spt wap air yg dibebaskan melalui proses respirasi dan oksigen dibebaskan melalui proses fotosintesis.
2.Sistem Atmosfera:
Mengkaji saling kaitan antara unsur-unsur iklim dan cuaca seperti suhu, hujan, tekanan udara kelembapan udara, tiupan angin yg berlaku di ruang atmosfera.
3. Sistem Geomorfologi:
Mengkaji saling kaitan antara proses, faktor dan bentuk di atas permukaan bumi sama ada yg makro atau yg mikro.
4.Sistem Hidrologi:
Kajian mengenai air sama ada di ruang litosfera atau atmosfera, termasuklah pelbagai kerpasan , air permukaan spt sungai, tasik, kolam dan juga air bawah tanah.
5.Sistem Ekologi:
Mengkaji habitat fauna dan flora yg dibahagikan kpd ekosistem yg berantaian antara satu sama lain spti ekosistem muara, ekosistem akuatik dan ekosistem hutan.
Bab 2 : Konsep dan Huraian
1. Sistem Suria:
Satu sistem yg terdpt dlm galaksi Bima sakti yg terdiri drp planet- planet dan bintang-bintang yg mengelilingi m/hari mengikut orbit masing-masing. Sistem suria terdiri drp 8 buah planet setelah Pluto di singkirkan (tidak memenuhi kreteria sebuah planet mengikut Kesatuan Astronomi Antarabangsa).
2. Nebula atau Galaksi:
Merupakan kelompok besar bintang, gas dan habuk. Galaksi kita dikenali sbg Bima Sakti/Milky Way yg mengandungi sehingga 100 bilion bintang.
Bab 3: Konsep dan Huraian
1. Tenaga:
Satu daya atau kemampuan utk mengoperasikan kerja atau menghasilkan sesuatu. Tenaga terdpt dlm pelbagai bentuk spt tenaga haba, tenaga kenetik, tenaga potensi, tenaga kimia, dan juga tenaga elektrik.
2. Tenaga Endogenik:
Tenaga dalaman yg berpunca dari perut bumi spt tenaga graviti, radiogenik dan juga tenaga haba.
3.Tenaga Eksogenik:
Tenaga yg berpunca dari luar bumi iaitu dari m/hari (hasil tindakbalas nukleus:- atom-atom hidrogen berpadu membentuk helium) yg diterima bumi dlm bentuk bahangan yg kemudiannya ditukar kpd tenaga haba.
4. Tenaga potensi:
Tenaga keupayaan yg dimilki dan disimpan dlm sesuatu jasad krn kedudukan dan keadaannya. Contoh; air sungai – semakin byk isipadu air sungai semakin besar tenaga potensinya.
5. Tenaga kinetik:
Terhasil akibat pergerakan sesuatu jasad. Bergantung kpd halaju pergerakan. Semakin laju pergerakan sesuatu jasad semakin tinggi tenaga kinetik yg terhasil.
6. Tenaga Graviti:
Tenaga yg dimiliki oleh bumi untuk menarik sesuatu jisim dari atas ke bawah. Ia bergantung kpd saiz jisim dan ketinggian jisim itu.
7. Tenaga Haba:
Tenaga kepanasan sesuatu jisim yg diukur dlm unit darjah celsius. Terbahagi dua iaitu:
- Tenaga haba rasa iaitu tenaga haba yg terkena sesuatu permukaan sehingga permukaan tersebut menjadi panas.
- Tenaga haba pendam iaitu tenaga yg terkandung dlm sesuatu jisim sehingga dibebaskan.
8. Sinaran suria:
Merujuk kpd bahangan m/hari yg diterima bumi dlm bentuk gelombang pendek (0.48 mikron)
9. Sinaran bumi:
Dikenali sebagai bahangan teresterial yg dibebaskan ke atmosfera dlm bentuk gelombang panjang (10 mikron).
10. Afelion:
Kedudukan Bumi paling jauh dari M/hari 152 juta km.
11. Perihelion:
Kedudukan Bumi paling hampir dgn M/hari 147 juta km.
12. Hukum Boyle:
Apabila suhu tinggi tekanan udara menjadi rendah. Angin akan bertiup dari kws tekanan tinggi ke kws tekanan rendah
Tema 2: Sistem Geomorfologi
Bab 4:Konsep dan Huraian
1. Proses Geomorfologi Semua proses fizikal, kimia dan biologi yg bertanggungjawab membentuk, memperkembang dan mengubah bentuk muka bumi sama ada secara makro atau mikro
2. Proses Endogenik
Proses yg berasal dari dlm kerak bumi seperti pergerakan tektonik, lipatan kerak bumi, gelinciran, gempa bumi, gunung berapi aktiviti igneus dan metamorfosisme batuan
3. Proses Eksogenik:
Proses yg beroperasi di permukaan bumi seperti luluhawa, hakisan, pengangkutan, pemendapan dan gerakan jisim..
4. Pemulihan Isostasi
Proses pengangkatan dan penurunan blok-blok bumi apabila berlaku penambahan berat beban dan pengurangan berat beban di permukaan bumi.
5. Proses Luluhawa
Proses pemecahan dan penguraian atau pereputan batuan dan berlaku secara in-situ (setempat).
6. Proses hakisan
Proses penghausan yg di alami permukaan bumi akibat tindakan agen yg bergerak spt air mengalir, angin, ombak dan glaseir.
Hakisan Geologi- hakisan secara semulajadi di kws yg belum diganggu.
Hakisan Tanih – hakisan berpunca drp tindakan manusia apabila manusia menganggu keadaan semulajadi.
7. Proses pengangkutan
Proses pemindahan bahan-bahan yg diluluhawa/dihakis oleh agen- agen yg bergerak spt air mengalir, angin, ombak dan glaseir
8. Proses pemendapan
Proses longgokan bahan-bahan hakisan setelah daya pergerakan agen pengangkutan telah berkurangan/perlahan
9. Proses gerakan jisim
Pergerakan regolit dari atas cerun ke bahagian bawah akibat daya tarikan graviti sama ada secara perlahan, cepat atau serta merta
Bab 5:Konsep dan Huraian
1. Geologi atau batuan
Komponen semulajadi mineral spt mika, kuartza, feldsfar, kalsium, karbonat yg terikat secara langsung menerusi pembekuan magma atau diikat oleh bahan perikat spt koalin, kapur, oksida menerusi proses simentasi/penyimenan.
2. Batuan Igneus
Terbentuk hasil pembekuan magma didlm rekahan kerak bumi (igneus rejahan) cth, granit atau di permukaan bumi (igneus terobosan) cth, Basalt.
3. Batuan Enapan
Batuan yg terbentuk hasil pemendapan bahan-bahan mendapan sungai, ais dan angin yg mengalami proses pemadatan dan simentasi. Cth, batu kapur, batu arang, batu garam, syal
4. Batuan Metamorfosis
Batuan jelmaan yg mungkin berasal dari batuan igneus atau batuan enapan yg mengalami tekanan dan suhu yg tinggi. Cth, batu marmar
Bab 6: Konsep dan Huraian
1. Hanyutan Benua: stpm 2006
Bermaksud benua tunggal pada satu masa dahulu yg dikenali sbg Pangea telah berpecah kpd dua bahagian yg utama, iaitu Laurasia dan Gondwanaland. Kemudian kedua-dua benua ini hanyut lalu membentuk benua-benua yg ada sekarang. Kejadian ini berlaku berjuta-juta tahun yg lalu.
2. Gempa Bumi: stpm 2005
Ditakrifkan sbg pembebasan tenaga berlaku secara tiba-tiba dari pusat gempa yg lazimnya menghasilkan gelombang kejutan yg berpunca drp sesaran di sepanjang garis gelinciran.
3. Gempa tektonik
Disebabkan perlepasan tenaga secara tiba-tiba apabila plat tektonik bertembung , mencapah dan bergesel antara satu sama lain.
4.Gempa Vulkanik
Terjadi semasa letusan gunung berapi yg sangat kuat
5. Tsunami
Ombak besar yg terhasil akibat gempa bumi dasar laut, letusan
gunung berapi di dasar laut serta hempasan meteor di laut

Bab 7:Konsep dan Huraian
1. Lipatan KerakBumi
Merupakan bentuk alunan yg terdpt pada batuan kerak bumi akibat daya mampatan dan tekanan secara mendatar semasa proses pertembungan antara plat-plat tektonik
2. Gelinciran atau sesar
Retakan pada kerak bumi apabila berlaku anjakan pada lapisan kerak bumi atau blok batuan dari tempat asalnya sama ada secara mendatar atau menegak.
Bab 8: Konsep dan Huraian
1. Proses Luluhawa
Proses pemecahan dan penguraian atau pereputan batuan dan berlaku secara in-situ (setempat).
2. Luluhawa Kimia
Semua proses pereputan atau penguraian batuan apabila mineral batuan tersebut bertindakbalas dgn air, asid, ion dan larutan sehingga mineral itu bertukar dari peringkat primer kpd peringkat sekunder.
3.Luluhawa Fizikal
Proses penyepaian atau pemecahan batuan akibat tindakbalas unsur- unsur iklim spt suhu
4.Luluhawa Biologi
Tindakan tumbuh-tumbuhan, haiwan, mikroorganisma dan manusia sama ada secara fizikal atau kimia yg dpt memecah dan mengurai batuan
5. Pergerakan Jisim: stpm 2008
Bermaksud pergerakan bahan-bahan pepejal spt batu, tanih dan cecair spt lumpur dari atas cerun ke bawah cerun akibat tarikan graviti yg berlaku secara cepat atau perlahan.
6. Aliran lambat
Pergerakan regolit dan tanah-tanih secara perlahan menuruni cerun. Tidak dpt dilihat dgn mata kasar tetapi dpt dikesan melalui kecondongan tiang elektrik, pokok atau tiang pagar disesuatu tempat berbanding kedudukan asalnya.
7. Aliran Cepat
Pergerakan regolit, tanih atau lumpur pada kadar yg lebih cepat dan di atas cerun yg lebih curam berbanding aliran lambat.
8. Geluncuran
Pergerakan tanah-tanih, regolit dan bongkah batuan secara besar- besaran di cerun-cerun curam dan hampir tegak. Proses ini berlaku lebih cepat dan secara tiba-tiba berbanding dgn proses aliran cepat.
9. Runtuhan
Pergerakan regolit di cerun yg sangat curam dan tegak spt di tebing
tinggi, bahu-bahu bukit yg ditarah
Bab 9:Konsep dan Huraian
1. Hakisan
Apa? - Proses penghausan yg di alami permukaan bumi akibat tindakan agen yg bergerak seperti air mengalir, angin, ombak dan glaseir.
Bagaimana? - berlaku krn ada tenaga kinetik dan geseran semasa agen-agen hakisan bergerak menuruni permukaan bumi.
Contoh – Hakisan tanih Hakisan Geologi - hakisan secara s/jadi di kws yg belum diganggu. Berlaku secara perlahan & mengambil masa yg lama & melibatkan keseluruhan permukaan bumi.
Hakisan Tanih – hakisan berpunca drp tindakan manusia apabila manusia menganggu keadaan s/jadi.
2. Hakisan Galir
Mrjk kpd hakisan di dlm alur-alur yg kekal dan mempunyai air semasa hujan lebat. Alur –alur ini lbh besar drp gegalur & biasa wujud lbh lama. Terhad dlm alur-alur kekal shj.
3. Hakisan Galur
Mrjk kpd hakisan oleh air larian permukaan di dlm alur-alur yg kecil & bersifat sementara. Liputan hakisan ini lbh meluas berbanding dgn hakisan galir. Kesan gegalur mudah dilihat ditebing-tebing cerun yg sudah dipotong.
4. Larian air permukaan
Dikenali juga sebagai larian Horton iaitu baki air yang tertinggal di permukaan setelah ditolak dengan yang tersejat ke udara, yang meresap ke dalam bumi dan juga yang digunakan oleh tumbuhan selepasa kerpasan.
5. Lembangan saliran
Mrjk kpd kws legeh sungai. Ia terdiri drp sungai induk dan cawangan-cawangannya yg disempandani olh garisan legeh yg memisahkannya dgn lembangan sungai yg lain. Serikali lembangan saliran juga menjadi kws tadahan air.
6. Hakisan Mendalam
Melibatkan kerja-kerja mengorek dasar sungai oleh air sungai yg bergerak secara pusaran. Ianya terjadi di hulu sungai. Hakisan mendalam sungai bertujuan mencapai tahap keseimbangan sungai (proses balik muda) hasil dari kejatuhan aras laut.
7. Hakisan Melebar
Melibatkan kerja-kerja penghakisan dan penghausan yg berlaku pada tebing alur sungai. Hakisan ini juga di kenali sbg hakisan mendatar yg boleh berlaku pada kedua-dua bahagian tebing alur sungai. Amat berkesan semasa kejadian banjir.
8. Hakisan Mengundur
Melibatkan proses pemotongan pangkal alur ke arah hulu krn adanya takat terjun spt jeram dan air terjun di pangkal alur tersebut.
9. Tindakan Hidraulik
Merupakan tindakan hakisan yg dilakukan oleh air di dlm alur sungai itu sendiri tanpa melibatkan bahan yg dibawa. Kuasa air sungai wujud akibat hempasan atau rempuhan aliran sungai ke atas struktur batuan yg lemah.
10. Hakisan geselan/ lelasan
Proses penghausan yang berlaku ke atas tebing dan dasar alur sungai apabila bahan-bahan yg dibawa oleh sungai seperti kelikir , batu tongkol bergeser dgn tebing dan dasar alur sungai.
11. Hakisan lagaan
Merupakan pelanggaran antara bahan-bahan yg dibawa oleh air sungai dgn tebing dan alur sungai atau pelanggaran sesama sendiri bahan itu.
12. Hakisan Larutan
Mrjk kpd tindakbalas secara kimia antara air sungai dgn mineral geologi yg membentuk tebing dan dasar alur sungai.
13. Pengangkutan sungai
Adalah proses pemindahan bahan-bahan yg ada di dlm alur sungai atau muatan sungai akan dipindahkan dari hulu ke hilirnya serentak dgn aliran sungai tersebut.
14. Proses Golekan/ seretan
Proses menyeret beban sungai yg kasar, berat dan tumpat. Memerlukan tenaga kinetik yg kuat dan pergerakan beban bergantung kpd isipadu & halaju arus sungai.
15. Proses lompatan/ saltasi
Proses pengakutan beban sungai yg bersaiz kecil serta bersegi-segi spt pasir dan kerikil.
16. Proses Ampaian
Pengangkutan beban yg ringan dan mempunyai daya apungan spt daun kayu.
17. Proses larutan
Bahan-bahan yg bersifat kimia terlarut akan dibawa oleh air sungai dlm bentuk larutan. Cth kalsium karbonat, gipsum, silika, amonia, sulfur, potaysium yg amat mudah terlarut dlm air.
18. Aliran Laminar
Bergerak secara lurus, perlahan dan berlaku pada musim kemarau
19. Aliran Turbulen
Bergerak secara berpusar , laju dan berlaku pd musim banjir.
20. Pemendapan sungai: stpm 2007
Penimbunan atau longgokan bhn spt pasir dan kelikir yg diangkut oleh sungai dari bahagian atas sungai ke peringkat rendah dan mendap apabila tenaga aliran dan halaju sungai semakin perlahan khasnya di kws yg bercerun landai.
21. Delta
Bentuk bumi pemendapan yg terhasil di hilir sungai. Terdiri drp timbunan kelodak, lumpur, lempung, tanah liat, pasir dan bahan- bahan ampaian. Alur-alur sungai lazimnya berselirat di atas delta. Kewujudan delta mencerminkan proses luahan (discaj) enapan berlaku di muara sungai.
22. Profil rentas sungai
Profil rentas sungai merupakan gambaran bentuk lembangan sungai dari satu tebing ke satu tebing di mana-mana bahagian sungai.
23. Profil panjang sungai
Profil panjang sungai merupakan bentuk lembah dari satu poin ke satu pointertentu di sepanjang lembah sungai yang merujuk kepada kawasan sungai yang bermula di tanah tinggi hingga ke muara sungai yang mempunyai kecerunan yang berbezadan pelbagaibentuk muka bumi yang berbeza
24.Pantai
Satu zon yg terletak di antara tikas air pasang dgn tikas air surut. Terdiri drp bahan mendak yg peroi spt pasir , kulit kerang, dan siput serta kelodak dan lumpur.
25. Ombak
Ombak Pembina: mengangkut dan memendapkan bahan muatannya di pinggir pantai
Ombak Pembinasa: menghakis dan memusnahkan jaluran pantai yg telah dibina berlaku ketika ribut
26. Arus pesisir pantai
Dikenali juga sbg hanyutan pesisir pantai terhasil drp perbezaan sudut damparan & balikan ombak. Bergerak di spjg garis pantai & mengangkut bhn pantai secara “zig-zag”
27. Arus pasang surut
Agen pasang surut juga blh mempengaruhi bentuk muka bumi di zon pinggir pantai khususnya di kws muara sungai. Pasang surut terjadi akibat putaran bumi di atas paksinya.
28. Profil pantai seimbang: stpm 2007
Mrjk kpd kadar hakisan dan pemendapan adalah sama atau hampir sama. Keadaan pinggir laut asal lebih curam menyebabkan hakisan berlaku ke arah daratan dan mendapan berlaku ke arah laut dan jika pinggir laut asal lebih landai, pemendapan akan berlaku di pantai manakala hakisan berlaku ke arah laut.
29. Zon Pinggir Pantai: stpm 2008
Bermaksud kws pertemuan antara air laut dgn daratan pantai yang merangkumi kws antara takat air pasang dan takat air surut.
30. Groin
Struktur yg pendek dibuat drp konkrit atau batu yg dibina menganjur ke laut dlm keadaan bersudut tepat dgn garis pantai. Bertujuan utk memerangkap enapan pasir yang dibawa oleh ombak dan juga arus pesisir pantai. Memperlahankan hakisan pantai.
31. Perubahan aras laut
Kenaikan atau penurunan aras laut berbanding dengan aras daratan.
32. Perubahan eustatik
Perubahan yang dilami oleh aras laut di seluruh dunia dlm keadaan aras daratan tidak berubah, berkait rapat dgn pencairan glasier pd zaman ais pliestosien.
33. Perubahan Isostatik
Perimbangan blok-blok bumi apabila bumi mengalami pertambahan atau pengurangan berat beban. Beban bertambah – blok bumi menurun- aras laut naik. Beban berkurang – blok bumi menaik – aras laut jatuh.
34. Pantai Fiord Terjadi apabila aras luat naik menenggelamkan lurah-lurah sungai glasier yang terletak di pinggir pantai. Mempunyai lurah yang curamm panjang dan dalam kerana asalnya ia merupakan sungai glasier.
35. Pantai Ria
Terbentuk apabila aras laut naik menenggelamkan sebahagian drp pinggir pantai asal yang bertanah tinggi dan bergunung ganang.
36. Pantai Dalmatia
Terbentuk apabila kenaikan aras laut dan menenggelamkan pinggir laut yang mempunyai banjaran gunung yang terletak selari atau memanjang dengan garis panta

No comments:

Post a Comment